14. maj 2024

To SUND-forskere modtager fellowships fra Lundbeckfonden

Bevillinger

Hvert år uddeler Lundbeckfonden forskningsbevillinger på 10 millioner kroner hver i såkaldte fellowships. I år modtager to forskere fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet hver denne bevilling til deres forskning.

LF modtagere på KU.
De to modtagere er Mikkel Vestergaard (IN) og Peter Haahr (ICMM).

Muligheden for at oprette egen forskningsgruppe ved et dansk universitetshospital eller et dansk universitet – og samtidig få fem års arbejdsro til virkelig at fordybe sig i et projekt inden for det sundhedsvidenskabelige område.

Det er, hvad yngre forskere kan se frem til, hvis de får et LF Fellowship – som er på i alt 10 mio. kr., der udbetales over en periode på fem år.

LF Fellows-programmet støtter talentfulde unge forskere med ambitioner om at blive forskningsledere. Bevillingerne er med til at sikre, at forskere får den økonomiske frihed og stabilitet, der er nødvendig for at forfølge deres videnskabelige ambitioner og blive internationale forskningsledere.

Stort tillykke til postdoc Mikkel Vestergaard fra Institut for Neurovidenskab og lektor Peter Haahr fra Institut for Cellulær og Molekylær Medicin.

Mikkel Vestergaard, postdoc, Institut for Neurovidenskab

Titel: ’Pain processing in insular cortex’

Blandt de smerterelaterede temaer, Mikkel Vestergaard vil undersøge sammen med sine medarbejdere i forskningsgruppen på KU, er: Hvilke nervecellenetværk i insular cortex påvirkes af smerte, og hvordan registreres og forarbejdes smerte i dette hjerneområde?

Insular cortex’ placering i hjernen hos mennesker og andre pattedyr har hidtil gjort det meget vanskeligt at få detaljerede målinger af, hvordan området forarbejder smerter. For at overvinde denne udfordring, har Mikkel Vestergaard sammen med kolleger udviklet en undersøgelsesmetode, der gør det muligt at foretage sådanne målinger i forbindelse med museforsøg.

Peter Haahr, lektor, Institut for Cellulær og Molekylær Medicin

Titel: ’The cellular stress response and mRNA translation in health and disease’

De processer bag cellestress, Peter Haahr sammen med sine medarbejdere i forskningsgruppen vil prøve at skaffe ny viden om, handler overordnet om hvordan humane celler på molekylært niveau prøver at håndtere forskellige forstyrrelser, stress-skader og trusler forårsaget af fx kemiske stoffer i cellernes miljø eller UV-stråling fra solen.

Forskningsprojektet indebærer en lang række celleforsøg, bl.a. med humane celletyper – herunder genmanipulerede cancerceller. Ved at bruge en ny teknologi, der effektivt kan introducere forskellige genmutationer i millioner af celler på én gang – og samtidig måle påvirkningen af disse på cellernes stressforsvar – håber forskerne at få et klarere billede af, hvordan dette ’maskineri’ fungerer. Og af hvilke gener, som specifikt er involveret.