Cykling til arbejde ligeså godt som fysisk træning i fritiden – Københavns Universitet

sund.ku.dk > Nyheder > 2017 > Cykling til arbejde li...

01. november 2017

Cykling til arbejde ligeså godt som fysisk træning i fritiden

Cykling

Inaktive overvægtige kan tabe fedtmasse ligeså effektivt ved at tage cyklen på arbejde som ved at motionere i deres fritid. Det viser et nyt studie fra Københavns Universitet. Det er en tidseffektiv løsning, hvis du gerne vil være fysisk aktiv men har en travl hverdag, lyder det fra forskerne.


Spring op på cyklen og tag en frisk morgentur på arbejde. Hvis du er overvægtig og inaktiv, kan du nemlig tabe fedtmasse mindst ligeså effektivt og hurtigt ved at begynde at cykle på arbejde som ved at motionere i et træningscenter. Det konkluderer forskere fra Biomedicinsk Institut på Københavns Universitet i et netop offentliggjort studie i det videnskabelige tidsskrift International Journal of Obesity.

”Det her er godt nyt til de mange overvægtige mennesker, der måske ikke har tid eller lyst til at gå i et træningscenter, fordi de efter arbejde også skal hente børn og lave mad. Vores resultat viser, at det er muligt at kombinere sin transport til og fra arbejde med effektiv motion,” siger professor og institutleder Bente Stallknecht.

Pulsmåleren sladrede
Studiet har undersøgt 130 overvægtige mennesker med et BMI mellem 25 og 35 kg/m2. Det var et kriterium, at de ikke var for aktive og muskuløse ud fra en række parametre som fedtprocent, maksimalt iltoptag og fysisk aktivitetsniveau.

Deltagerne blev inddelt tilfældigt i fire grupper, hvoraf en gruppe skulle cykle til og fra arbejde. To andre grupper skulle motionere 5 gange om ugen, den ene ved høj intensitet, den anden ved moderat intensitet. Den sidste gruppe skulle ikke ændre noget og var dermed kontrolgruppe.

Grupperne med cykling og fritidsmotion forbrændte det samme antal kalorier om ugen på deres aktiviteter, kun intensiteten og motionsformen varierede. Forskerne kontrollerede gennem hele forsøget med blandt andet pulsmålere, at deltagerne levede op til kravene og dyrkede den motion, de var blevet bedt om.

Cykling virker
Efter seks måneder havde alle grupper på nær kontrolgruppen mindre fedtmasse. I gruppen med høj træningsintensitet var fedtmassen reduceret med 4,5 kg fedt i forhold til kontrolgruppen, for moderat intensitet gjaldt det 2,6 kg fedt, mens det i cykelgruppen var 4,2 kg fedt. Forskellen mellem de tre aktive grupper var kun statistisk signifikant mellem de to fritidsmotionsgrupper.

”Alle motionsformerne er bedre end kontrolgruppen, men høj træningsintensitet er rent statistisk bedre en moderat træningsintensitet. Og cykling til og fra arbejde er mindst ligeså effektivt til at reducere fedtmasse som træning i fritiden,” siger Jonas Salling Quist, videnskabelig assistent på Biomedicinsk Institut, der var ph.d.-studerende på projektet og forfatter til studiet.

Læs hele studiet: ”Effects of active commuting and leisure-time exercise on fat loss in women and men with overweight and obesity: A randomized controlled trial”



Fakta om studiet
130 deltagere tilfældigt fordelt i fire grupper: En cykelgruppe, to fritidsmotionsgrupper, der trænede ved henholdsvis høj og moderat træningsintensitet, og en kontrolgruppe.

Deltagerne var 20-45 år gamle, boede i og omkring København og havde et BMI på 25-35 kg/m2.

Cykelgruppedeltagerne cyklede i gennemsnit 14 kilometer om dagen. Den daglige træningstid var ca. 35 min i højintensitetsgruppen og 55 min i moderatintensitetsgruppen.

Høj træningsintensitet var defineret som 70 procent af maksimal iltoptagelse, mens moderat træning svarede til 50 procent.

Varigheden af træningen var 6 måneder, og deltagerne blev bedt om at træne 5 gange om ugen. Energiforbruget på træning og cykling målt i kcal pr. uge var det samme i alle tre interventionsgrupper.

Studiet er en del af forskningsprogrammet Governing Obesity, som er finansieret af University of Copenhagen Excellence Program for Interdisciplinary Research.


Kontakt
Professor Bente Stallknecht
Tlf. +45 28 75 75 40
bstall@sund.ku.dk

Videnskabelig assistent Jonas Salling Quist
Tlf. +45 26 17 60 64
jonassk@sund.ku.dk

Kommunikationsmedarbejder Mathias Traczyk
Tlf. +45 93565835
mathias.traczyk@sund.ku.dk