Hvidløg skal nedkæmpe kroniske infektioner – Københavns Universitet

sund.ku.dk > Nyheder > 2017 > Hvidløg skal nedkæmpe ...

16. november 2017

Hvidløg skal nedkæmpe kroniske infektioner

Infektioner

Med et stof fra hvidløg kan forskere fra Københavns Universitet i et nyt studie nedbryde biofilm af resistente bakterier og få antibiotika til at virke igen. Studiet viser at stoffet hæmmer små, regulatoriske RNA-molekyler.

Animation er venligst udlånt af Thomas Bjarnsholt. http://biofilmcourse.ku.dk/

Et aktivt svovlstof i hvidløg kan bruges til at bekæmpe hårdføre bakterier hos patienter med kroniske infektioner. Det tyder et nyt studie fra Københavns Universitet på. Her viser forskerne, at hvidløgsstoffet nedbryder vigtige komponenter af bakteriernes kommunikationssystemer, der involverer regulatoriske RNA-molekyler.

”Vi satser virkelig på, at denne metode kan ende med at give en behandling til patienter, der ellers ikke har gode udsigter. Kroniske infektioner som cystisk fibrose kan nemlig være rigtig hårdføre. Men nu har vi nok viden til sammen med en privat virksomhed at gå videre med et hvidløgs-lægemiddel og afprøve det på patienter,” siger Tim Holm Jakobsen, adjunkt på Costerton Biofilm Center, der er en del af Institut for Immunologi og Mikrobiologi.

Naturens eget forsvar
Studiet er seneste skud på stammen fra en forskergruppe under professor Michael Givskov, der siden 2005 har beskæftiget sig med hvidløgs effekt på bakterier. Dengang fandt de frem til, at hvidløgsekstrakt kunne hæmme bakterierne. I 2012 viste de, at det er det svovlholdige stof ajoene i hvidløg, der leverer effekten. Det nye studie, der er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature Scientific Reports, går endnu tættere på og dokumenterer, at ajoene virker ved at hæmme små regulatoriske RNA-molekyler i to typer bakterier.

”Det er to meget vigtige bakterier vi har undersøgt. De hedder Staphylococcus aureus og Pseudomonas aeruginosa. De hører egentlig til to vidt forskellige bakteriestammer, og skal normalt bekæmpes med forskellige metoder. Men hvidløgsstoffet kan bekæmpe begge to på en gang, og derfor kan det blive et effektfuldt lægemiddel, når det bruges sammen med antibiotika,” fortæller Tim Holm Jakobsen.

billede med hvidløg

Foto: Rüdiger Wölk

Skal testes på mennesker inden for de næste to år
Tidligere studier har vist, at hvidløg ser ud til at have den kraftigste, naturligt forekommende modstand mod bakterier. Udover at hæmme bakteriernes RNA-molekyler, virker hvidløgets aktive stof også ved at skade det beskyttende slimlag rundt om bakterierne, den såkaldte biofilm. Når biofilmen fjernes eller formindskes kan både antibiotika og kroppens eget immunsystem angribe bakterierne mere direkte, og dermed kan infektionen slås ned.

Forskerne tog i 2012 patent på udnyttelsen af ajoene til bekæmpelse af bakterieinfektioner. Nu har virksomheden Neem Biotech købt licensen til at udnytte det patent. Deres medicinske produkt NX-AS-401, der sigter mod behandling af patienter med cystisk fibrose, har nu fået en såkaldt ”orphan drug designation”. Det betyder, at de kliniske forsøg på patienter er meget tæt på.

Viser de kliniske tests gode resultater, vil stoffet kunne introduceres på markedet, og det vil så blive det første af en række antimikrobielle forbindelser med hel nye virkningsmekanismer udviklet af Givskovs forskerteam.

Læs hele studiet: " ”A broad range quorum sensing inhibitor working through sRNA inhibition”