Forskere hæmmer ebola-virus – Københavns Universitet

sund.ku.dk > Nyheder > 2017 > Forskere hæmmer ebola-...

29. december 2017

Forskere hæmmer ebola-virus

Ebola

Den uhelbredelige ebola-virus har længe været frygtet på grund af sin høje dødelighed og ekstreme smitte. Nu er det lykkedes forskere fra Københavns Universitet og Phillips Universität Marburg at hæmme virussen i cellekulturer. Forskerne håber at kunne gå videre med forsøg i dyr og udvikle et reelt medikament.

Et enkelt enzym. Det er alt forskerne i et nyt studie behøver at manipulere med inde i cellen for at forhindre den frygtede ebola virus i at sprede sig. Sammen med enzymet fjerner de nemlig ebola-virussens evne til at kopiere sig selv og dermed også til at skabe flere viruspartikler og mere infektion.

Studiet udkommer i det videnskabelige tidsskrift Molecular Cell, og er foretaget af forskere fra Københavns Universitet og Phillips Universität Marburg i Tyskland.

”Når ebola-virussen kommer ind i menneskecellen er dens eneste formål at få kopieret sig selv i en fart. Først skal den kopiere alle sine proteiner, derefter sit arvemateriale. Men ved at hæmme et specifikt enzym frarøver vi ebola-virussen dens evne til at kopiere sig selv. Det kan altså potentielt forhindre, at en ebola-infektion spreder sig,” siger professor Jakob Nilsson fra Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research.

Udnytter værten selv
Ebola-virussen har for få år siden hærget i Vestafrika, hvor tusindvis af mennesker døde som følge af den ekstremt smitsomme ebola-infektion. Når man først er inficeret, kan man kun håbe på, at ens eget immunforsvar kan slå infektionen ned. Der findes nemlig ingen reel behandling.

Men i det nye studie finder forskerne det, man kalder en ny værtsfaktor for ebola-virus. Det kan beskrives som en lille del af værtens – for eksempel menneskekroppens – egne celler, som ebola-virussen udnytter og bruger til at dele sig og skabe mere infektion.

Ebola-virussen udnytter værtsfaktor-enzymet PP2A-B56 for at starte produktionen af virussens egne proteiner. Hvis forskerne slukker for PP2A-B56, bliver der derfor aldrig ”tændt” for virussens evne til at dele sig og skabe mere infektion.

”Når vi går ind og hæmmer enzymet PP2A-B56, så fjerner vi det første led i en lang proces, som ender med at ebola spreder sig i kroppen. Og vi kan se, at det virker. I cellekulturer er ebola-infektionen efter et døgn 10 gange mindre, når vi har hæmmet enzymet PP2A-B56, end når vi ikke har,” siger Jakob Nilsson.

Kan virke mod andre virusser
Netop fordi der er tale om cellekulturer, er der stadig et stykke vej igen, inden resultatet kan benyttes i behandlingen af smittede mennesker. I første omgang håber forskerne, at det kan testes i dyr, og at man på sigt kan udvikle et medikament, der hæmmer det relevante enzym.

Potentialet i den nye opdagelse kan også vise sig at være større end blot ebola-virus. Selve strukturen i ebola-virussen ligner nemlig de andre såkaldte filovirusser, Lloviu og Marburg-virus. Men om de samme mekanismer gør sig gældende for dem, mangler stadig at blive afdækket.

Læs hele studiet: ”The Ebola Virus Nucleoprotein Recruits the Host PP2A-B56 Phosphatase to Activate Transcriptional Support Activity of VP30