Proteiners fosfat fjernes med forskellig hastighed – Københavns Universitet

sund.ku.dk > Nyheder > 2017 > Proteiners fosfat fjer...

06. december 2017

Proteiners fosfat fjernes med forskellig hastighed

Fart på

Forskere har længe været enige om, at den såkaldte defosforylering – processen hvor fosfat fjernes fra proteiner i cellen – kun foregik med en hastighed. Men nu viser forskere fra Københavns Universitet at processen foregår i flere hastigheder, og at det har en hel central betydning for celledeling.

I menneskets celler foregår der konstant regulering af proteinerne for at aktivere eller deaktivere forskellige funktioner. En af de processer er fjernelse af fosfat fra aminosyrerne på proteinerne. Det kalder man defosforylering. Indtil nu har man troet, at der grundlæggende kun fandtes en hastighed for denne proces.

Men nu viser forskere fra Københavns Universitet, at processen faktisk foregår i to hastigheder, og at det er meget vigtigt for en af de mest vitale processer i menneskekroppen, celledeling.

”Alle har indtil nu troet, at defosforylering af aminosyrerne serin og threonin foregik ens. Men nu viser vi, at den foregår helt forskelligt. Det går langsomt for seriner og hurtigt for threoniner. Vi viser, at denne forskel i hastighed er meget vigtig. Hvis fjernelsen af fosfat foregår i forkert rækkefølge, mislykkes celledelingen nemlig, og cellerne dør” siger professor Jakob Nilsson ved The Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research.

Hæmmer kræftsvulster
Fosfataser er de enzymer, der udfører defosforylering. Forskerne har i studiet, der er udkommet i det nyeste nummer af det videnskabelige tidsskrift Nature Cell Biology, undersøgt den fosfatase, som man kalder PP2A. Den udfører den største del af defosforylering i menneskets celler, og så har den en vigtig funktion i kræft.

”PP2A fungerer, som det vi kalder en tumor-suppressor. Den hæmmer fremvækst af kræftsvulster. Vi håber, at denne nye viden om den generelle mekanisme for PP2A kan hjælpe kræftforskere til at finde ud af, hvorfor den hæmmer tumorer,” siger Jakob Nilsson.

Forskerne formoder, at mekanismen med forskellige hastigheder for fjernelsen af fosfat fra serin og threonin gør sig gældende i alle defosforyleringer, men det skal undersøges nærmere fremadrettet. De vil også forske mere i, om hastigheden har betydning for andre vigtige sygdoms relaterede processer.

”Vi ved, at processen, der sætter fosfat på proteinerne, har stor betydning i mange sygdomme og biologi generelt. Så det er jo nærliggende for os at tro, at processen med at fjerne fosfat fra proteinerne også er relevant. Vi er kun lige begyndt at forstå dens betydning,” fortæller Jakob Nilsson.

Læs hele studiet ”Distinct kinetics of serine and threonine dephosphorylation are essential for mitosis”