Danstems laboratorier fyldt med unge talenter – Københavns Universitet

sund.ku.dk > Nyheder > 2017 > Danstems laboratorier ...

09. februar 2017

Danstems laboratorier fyldt med unge talenter

OUTREACH

Den 6. februar hentede 20 forskere 60 spændte teenagere ved indgangen til Mærsk Tårnet og tog dem på en dagsrejse i stamcelleforskning. Dagen var et eksempel på DanStems store arbejde med at række ud til offentligheden og i særdeleshed unge.

Forskerne ved DanStem deltager i formidlingsaktiviteter hele året, men netop denne mandag bestod publikum af en gruppe særligt motiverede unge fra Science Talent Program. Over en periode på to år deltager de unge i en række såkaldte science camps målrettet talentfulde unge fra ungdomsuddannelser over hele landet. Et af programmets centrale målsætninger er at motivere de unge til at forbedre deres forskningskompetencer og måske blive en af deres generations førende forskere. 

På en forelæsning introducerede professor Joshua Brickman fra DanStem de unge til nerven i stamcelleforskning. “Lav jeres lektier, så kan I komme til at rejse verden rundt,” sagde professor Brickman til dem. Efter denne opvarmning gik turen til laboratoriet, hvor de unge fik praktisk undervisning af ph.d.-studerende og postdocer ved seks forskellige laboratoriestationer.


”For helvede, det er en babymus!”
Eleverne var ivrige efter at få kitlerne på og komme i gang. Når de skiftede fra en station til en anden, kunne man høre begejstrede udbrud såsom: ”Vi tog små kyllinger ud af æggene! De var bittesmå! De var levende,” og: ”For helvede, det er en baby – en babymus!” 

May fra Borupgaard Gymnasium i Ballerup nød at arbejde i laboratoriet: ”Det er fedt, at vi får lov til at prøve tingene selv og ikke bare se på billeder ligesom i skolen. Vi så en mus, der var skåret op, og vi tog et foster ud af dens livmoder og så, hvordan det ser ud i de første stadier af graviditeten. Forskerne var gode til at forklare alting – måske fordi de er vant til at skulle lære ting.”

Christoffer fra Rosborg Gymnasium i Vejle sagde, at han godt kunne se sig selv have få en forskerkarriere en dag:

”Det er fantastisk at få indblik i, hvordan forskerne rent faktisk arbejder, og hvilke muligheder man har. Og stamcelleforskning er fysik, kemi og biologi på én gang – det er sjovt! Det er svært, men det er nemmere, når man er oprigtigt interesseret. Jeg kunne godt forestille mig at blive forsker,” sagde han.

Bidrager til offentlighedens viden om stamcelleforskning
Postdoc ved DanStem Ulf Thimann fortalte, at nogle af de øvelser, eleverne fik lov at prøve, rent faktisk er almindelig praksis i laboratorierne i DanStem:

”Vi har stamceller fra et menneske i fosterstadiet, som vokser i en lille petriskål, og vi forklarede de unge, hvad vi bruger dem til, og hvad der sker, når man ændrer næringsstoffet hos cellerne. Det er noget, vi gør hver dag, fordi cellerne har brug for ny nærring – nyt stof. Det er faktisk ret banalt, men behovet for sterilitet gør det til en ret omstændelig procedure.” 

Ph.d.-studerende ved DanStem Carla Alexandra Carvalho Gonçalves var imponeret over de unges interesse i emnet: 

“De unge var meget veloplagte og stillede rigtig mange spørgsmål. Jeg tror, det her kan ændre deres syn på stamcelleforskning og måske inspirere dem.”

Postdoc Ulf Thimann tilføjer:
“Det handler ikke bare om at inspirere dem til at ville være forskere. Det handler også om at bidrage til offentlighedens viden om stamcelleforskning. Det er et område, der tiltrækker sig megen etisk debat, og mange mennesker strides om det uden at vide, hvad det handler om, så jeg synes, det er en god idé at give folk en fornemmelse af, hvad der rent faktisk foregår i laboratorierne.”

DanStem har ofte besøg af studerende i laboratorierne, ligesom centret arrangerer events og besøger skoler.  

“Vi er en del af samfundet, og vi ønsker at interagere, træne, vejlede og undervise, og vores forskere er altid klar til at svare på spørgsmål,” siger Naomi Dayan, ph.d., som er specialkonsulent og projektleder hos DanStem. 

I de seks laboratoriestationer kunne eleverne prøve kræfter med: 

  • Mus’ udvikling, hvor de kunne dissekere et musefoster og lære om forskellige væv.
  • Orm som modelorganisme inden for udviklingsbiologisk forskning, hvor eleverne undersøgte anatomiske detaljer på enkeltcelleniveau og så avancerede molekylærgenetiske teknikker anvendt.
  • Stamceller, hvor eleverne lærte om menneskelige stamceller på forsterstadiet og muligheden for at bruge dem til at behandle sygdomme.
  • Kyllinger som model, hvor målet var at isolere et levende kyllingefoster og lære om dets udvikling.
  • Frøfostre, hvor eleverne fik indblik i de forskellige udviklingsstadier fra enkeltcelle til haletudse.
  • Organoids, hvor eleverne lærte at udføre organogenese i en petriskål såvel som beregningsteknisk. Under særlige forhold kan celler danne bittesmå organer – organoids – der fungerer som udviklings- og sygdomsmodeller.

Dagen var arrangeret af forsknings- og formidlingskoordinator hos DanStem Simone Wenkel. 

16. marts besøger DanStem Carolineskolen, en jødisk privatskole i det nordlige København, hvor de endnu engang vil forsøge at vække de unges interesse for forskning.

Læs mere

Danstem: Kommunikation og formidling

Science Talent Program