Årets Fernströmpris går til pionerer inden for dansk kræftforskning – Københavns Universitet

sund.ku.dk > Nyheder > NYHEDER 2016 > Fernströmprisen

24. september 2016

Årets Fernströmpris går til pionerer inden for dansk kræftforskning

Fernströmprisen

Nordens mest prestigefyldte medicinske pris ved siden af Nobelprisen, Fernströmprisen, går i år til professor Jiri Lukas fra Københavns Universitet for hans banebrydende forskning i kræft. Han deler prisen med professor Jiri Bartek fra Kræftens Bekæmpelse.

Revolutionerende opdagelser, nyskabende forskning og en livslang dedikation til at løse kræftens mange gåder. Den prestigefyldte Fernströmpris er en af de største medicinske anerkendelser i Norden, og i år bliver den uddelt til to forskere, der sammen har skabt en række vigtige og afgørende gennembrud inden for kræftforskningen.

”Siden jeg begyndte min forskerkarriere, har jeg arbejdet mod et bestemt mål, nemlig på molekylært niveau at forstå, hvordan normale menneskeceller forvandles til kræftceller. Nøglen til kræftens gåde ligger i de biomedicinske processer, der holder vores genom stabilt, og når vi kender disse mekanismer til fulde, kan vi i fremtiden udvikle mere effektive behandlinger af kræft. Fernströmprisen er en vigtig anerkendelse af vores arbejde, men også en afgørende motivation i vores livslange kamp for at løse kræftens mysterier”, siger professor og direktør for Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research ved Københavns Universitet, Jiri Lukas. Han deler prisen med sin kollega, Jiri Bartek, fra Kræftens Bekæmpelse.

Opdagelser har banet vejen for moderne kræftforskning
De to forskeres arbejde har ført til flere afgørende gennembrud, der har banet vejen for den moderne kræftforskning. De har for eksempel opdaget, hvordan celler er i stand til at opnå ekstra tid til at reparere skadet DNA. Det er vigtigt, idet en for hurtig reparation kan give fejl, der kan være skyld i kræft. En anden opdagelse går ud på, at de har visualiseret proteiner, der reparerer DNA på skadede kromosomer i levende menneskeceller. Blandt deres vigtigste resultater er opdagelsen af, at tidligt efter kræftens opståen, kommer der DNA skader, idet DNA’en kopierer sig selv under celledelingen. Forskerne opdagede, at DNA-skader spiller en positiv rolle ved at aktivere protein budbringere, som forsinker kræftudviklingen. Senest har de identificeret specifikke reparationsproteiner, som cancercellerne indtager i større mængder end almindelige celler. Det viser, at cancer celler bruger disse reparationsproteiner i deres voldsomme spredning. De nye resultater åbner for nye muligheder for at forske i medicin, der kan udnytte kræftcellernes svaghed og ødelægge dem, mens at normale og raske celler ikke tager skade.

”Jiri Lukas og Jiri Barteks ambitiøse og målrettede forskning fortjener i høj grad den store anerkendelse, som Fernströmprisen fører med sig. De har stædigt og vedholdende undersøgt de biologiske mekanismer, der er fører til udviklingen i kræft. Adskillige af deres forskningsmæssige gennembrud er medvirkende til, at kræftforskningen i dag er nået så langt, som den er. Ikke alene gør de en forskel for fremtidens kræftpatienter. Deres arbejde er også et forbilledligt eksempel på, at grundforskning udgør nogle af de vigtigste byggesten, som fremtidens behandlinger hviler på”, siger dekan ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Ulla Wewer.

Fernströmprisen deles ud af Fernströmstiftelsen. Den blev stiftet i 1978 af Eric K Fernström for at støtte medicinsk forskning og bliver delt ud hvert år under Forskningens Dag på Lunds Universitet. Sidste år modtog Københavns Universitet også Fernströmprisen, da professor Jens Juul Holst fik overrakt prisen. De to forskere har tidligere modtaget blandt andet Novo Nordisk Prisen og Mendel Honorary Medal.

Læs mere om forskeren Jiri Lukas i portrættet her.

Læs mere om Fernströmprisen 2016 her.

Professor Jiri Lukas, mail: jiri.lukas@cpr.ku.dk, mobil: +45 23 26 82 70