Dansk forskning baner vej for nye principper i behandling af sygdomme i hjernen uden bivirkninger – Københavns Universitet

sund.ku.dk > Nyheder > NYHEDER 2016 > Dansk forskning baner ...

30. november 2016

Farmakologi

Danske forskere fra Københavns Universitet har udviklet nye stoffer, der påvirker receptorer i hjernen på en ny måde og som potentielt kan bruges til behandling af søvnbesvær og en række sygdomme i hjernen, herunder angst og epilepsi. Det banebrydende ved metoden er, at den potentielt kan reducere bivirkninger ved behandling.

Nye forskningsresultater fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet åbner for en avanceret lægemiddel-behandling af sygdomme i hjernen. Resultatet er netop blevet publiceret i det ansete videnskabelige tidsskrift Nature Chemical Biology.

Det er en kompliceret opgave at udvikle lægemidler til behandling af sygdomme i hjernen. Det skyldes blandt andet, at det er vanskeligt præcist at ”få adgang” til de nerveceller i hjernen, som lægemidlerne skal påvirke. Lægemidlet skal både bevæge sig gennem den genstridige blod-hjerne-barriere og videre fra ydersiden af celler og ind til cellernes kerne, og det har traditionelt været en stor udfordring. Den nye forskning kan imidlertid målrette peptider (små proteindele), der bevæger sig gennem cellemembranen til at påvirke og hæmme processer inde i cellen, der fører til sygdomme.

Stor præcision i behandling af nervesygdomme
Den såkaldte GABA-A-receptor er et mål for mange lægemidler, der bruges i behandling af eksempelvis søvnbesvær (insomni), angst og epilepsi. Hensigten med denne behandling er at påvirke receptorerne og dermed stoppe sygdomsudviklingen. De eksisterende lægemidler påvirker imidlertid proteiner på ydersiden af cellen og med det resultat, at de blokerer receptoren generelt. Det betyder dog samtidig, at man lukker for receptorens andre vitale funktioner, og det kan give bivirkninger.

"”Hvis alt går efter planen, kan vi på sigt arbejde med en meget mere præcis og målrettet biokemisk behandling af en række vanskelige sygdomme. De nuværende lægemidler medfører en række bivirkninger, men ved at fokusere på nervecellernes indre proteinforbindelser kan vi måske reducere generende følgevirkninger”.

Kristian Strømgaard, professor i kemisk biologi ved Center for Biopharmaceuticals

Nu har et dansk forskerteam udviklet og forfinet en et stof, et peptid med særlige egenskaber, der kan ”transportere” sig gennem cellemembranen. Ved at målrette stoffet til at påvirke cellens protein-forbindelser på indersiden af cellemembranen kan forskerne meget præcist potentielt hæmme uhensigtsmæssige og unødvendige effekter fra receptorerne. Den meget præcise målretning betyder, at cellens andre processer ikke bliver ”tæppebombet” som det er tilfældet med de nuværende lægemidler og dermed potentielt reducere bivirkninger

Banebrydende visualisering af lægemidlers effekt
Som led i forskningen bruger forskerteamet en særlig markering af peptiderne, der gør, at de med højtopløselige scanningsbilleder kan se, hvordan peptiderne hæmmer proteinerne i cellen. De foregår rent konkret ved, at de markerer peptiderne med en fluorescerende (selvlysende red.) egenskab. De kan derfor også kortlægge og visualisere, hvordan lægemidler påvirker hjernens funktionelle rum. Denne sofistikerede metode åbner for en ny og præcis behandling af en række nervesygdomme, der på nuværende tidspunkt ofte kun kan behandles symptomatisk.

Læs hele artiklen i Nature Chemical Biology her.

Kontaktoplysninger