Dansk opdagelse kan få os til at forstå sygdomme bedre – Københavns Universitet

sund.ku.dk > Nyheder > NYHEDER 2016 > Proteinforskning

26. oktober 2016

Dansk opdagelse kan få os til at forstå sygdomme bedre

Proteinforskning

Forskere fra Københavns Universitet har afluret hidtil uafslørede processer blandt menneskets mindste byggesten. Dermed kan man bedre kigge sygdomme som for eksempel kræft i kortene.

Danske forskere fra Københavns Universitet har kortlagt hidtil ukendte processer blandt nogle af de mindste byggeklodser i mennesket. Forskerne har nemlig opdaget, at den såkaldte protein-modifikation arginin-methylering er langt mere udbredt i cellerne end hidtil antaget. Opdagelsen kan i den sidste ende medvirke til at forstå, hvorfor sygdomme som eksempelvis kræft opstår og udvikler sig.

Forskerne på The Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research har brugt massespektrometri til at kortlægge processerne, og deres resultater er netop offentliggjort i det anerkendte, internationale videnskabelige tidsskrift Science Signaling.

”Et massespektrometer er populært sagt en meget stor kikkert, og med den er vi kommet meget tættere på, hvordan kroppen fungerer helt nede på celleniveau. Det viser sig altså, at protein-modifikationen arginin-methylering er langt mere udbredt, end forskerverdenen hidtil har antaget”, siger Michael Lund Nielsen, der er professor på The Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

Arginin er en af de centrale aminosyrer, som udgør en vigtigt del af cellens proteiner, der igen er kroppens byggesten, mens methylering af arginin en proces, der er med til at regulere aminosyrens biologiske funktion i kroppen, og herigennem med til at regulere proteiner.

At kende mere til argininens ageren vil på sigt medvirke til, at man bedre kan forstå og bekæmpe sygdomme.

"Opdagelsen gør, at vi bedre kan belyse proteinernes mekanismer. Vi får med andre ord et langt bedre indblik i, hvordan proteinerne og dermed kroppen fungerer

Michael Lund Nielsen

Kan kigge kræft bedre i kortene
Hvor man før havde kendskab til godt 1000 steder, hvor arginin-methylering spillede en rolle, har forskerne nu identificeret mere end 8000 steder, hvor processen er i spil i menneskekroppen.

”Opdagelsen gør, at vi bedre kan belyse proteinernes mekanismer. Vi får med andre ord et langt bedre indblik i, hvordan proteinerne og dermed kroppen fungerer,” siger Michael Lund Nielsen.

Proteiner indgår i alle celler i menneskekroppen, og derfor er kendskabet til deres fulde funktion vigtig for forståelse af kroppens evne til at forhindre og bekæmpe sygdom.

”Jo bedre vi kender kroppens funktioner, desto større muligheder har vi for at gøre en indsats mod forskellige sygdomme og dermed hjælpe patienter”, siger Michael Lund Nielsen.

"Vi ved endnu ikke til fulde, hvilken effekt arginin-methylering specifikt har, men for overhovedet at kunne finde ud af det, skal vi altså have nogle værktøjer til at finde ud, hvad der sker, og det har vi altså nu

Michael Lund Nielsen

For eksempel spiller arginin-methylering en vigtig rolle i kroppens almindelige funktioner, men altså også i sygdomme, som eksempelvis kræft.

”Det er vigtigt at vide, hvor og hvordan tingene foregår. Det at komme tættere på kan hjælpe med opklaringen af, hvordan sygdomme opstår. Kan cellulære ændringer i arginin-methylering have en medvirkende årsag til sygdom, eller kan der ske ændringer på grund af sygdom? Vi ved endnu ikke til fulde, hvilken effekt arginin-methylering specifikt har, men for overhovedet at kunne finde ud af det, skal vi altså have nogle værktøjer til at finde ud, hvad der sker, og det har vi altså nu”, siger Michael Lund Nielsen.

Du kan læse artiklen her