Danske forskere finder link mellem gen og det gode kolesterol – Københavns Universitet

08. september 2016

Danske forskere finder link mellem gen og det gode kolesterol

Kolesterol

Som de første i verden kan danske forskere nu sætte endelig streg under, at der er en sammenhæng mellem genet GALNT2 og niveauet af HDL-kolesterol – også kendt som det gode kolesterol. Det åbner for nye muligheder for i fremtiden at forske videre i, om regulering af dette gen kan påvirke risikoen for åreforkalkning og hjertekarsygdomme.

Danske forskere har netop som de første i verden bevist, at der er en sammenhæng mellem det gen, som hedder GALNT2 og niveauet af HDL-kolesterol. Et lavt niveau af HDL-kolesterol i kroppen giver større risiko for åreforkalkning og hjertekarsygdomme og det er derfor attraktivt at vide, hvilke mekanismer i kroppen der er med til at regulere det. Hidtil har videnskaben dog været i tvivl om, hvorvidt genet GALNT2 har været med til at hæve eller sænke kolesterolet, men nu har de danske forskere svaret.

”Vi ville gerne forstå, hvilken rolle GALNT2 spiller i regulering af HDL-kolesterol niveauet i blodet. Baseret på den eksisterende litteratur har vi ikke kunnet konkludere om GALNT2 medvirker til at hæve eller sænke HDL-kolesterolet. Ved at se nærmere på de mekanismer, der foregår i vores celler, kan vi nu konkludere at lav eller ingen GALNT2 aktivitet hænger sammen med lavt HDL-kolesterol”, siger adjunkt Katrine Schjoldager, Center for Glycomics ved Københavns Universitet.

Flere arter og nye teknologier forfiner resultater
For at studere effekten af et gen anvender forskere ofte mus som dyremodeller. Men som noget helt unik har den danske forskergruppe undersøgt effekten af GALNT2 i flere forskellige arter: mus, rotter, aber og mennesker. Forskerne har for første gang identificeret mennesker der mangler GALNT2 genet og derudover har forskerne brugt nye genteknologiske værktøjer til at fjerne genet i mus, rotter og aber.

”Det er første gang, at vi kan undersøge GALNT2 og HDL på tværs af arter. Derudover er det første gang, at vi har kompetencerne og de teknologiske værktøjer til at gå ind og karakterisere funktionen af et gen som GALNT2. GALNT2 er et af mange enzymer som sætter sukker på proteiner og regulerer proteiners funktioner, så det er specielt vanskeligt at finde specifikke årsagssammenhænge. Vi har nu vist at GALNT2s funktioner er årsagsgivende til HDL-niveauet. Det har stor betydning for forskning i lignende mekanismer, og kan få stor betydning for forskning i, hvorvidt regulering af GALNT2 kan påvirke niveauet af HDL-kolesterol og dermed også risikoen for at udvikle åreforkalkning og hjertekarsygdomme”, siger Katrine Schjoldager, der sætter streg under, at studier af denne type ligger et godt stykke ude i fremtiden.

Studiet er et samarbejde mellem vores Grundforsknings Center for Glycomics på Københavns Universitet, Perelman School of Medicine, University of Pennsylvania og Bristol-Myers Squibb og en række andre institutioner. De danske forskerne har også arbejdet sammen med førende hjerteforskere fra USA, men har også været forbi Frankrig, Marokko og Tyskland for at samle prøver til studiet. Studiet er netop offentliggjort i Cell Metabolism og kan læses her.

Adjunkt Katrine Schjoldager, mobil: 23 84 01 50, mail: schjoldager@sund.ku.dk