Forskere finder nye svar om vægtregulerende hormon – Københavns Universitet

sund.ku.dk > Nyheder > NYHEDER 2016 > Forskere finder nye sv...

11. februar 2016

Forskere finder nye svar om vægtregulerende hormon

DNA

I en stor undersøgelse har forskere fra Københavns Universitet opdaget DNA-varianter, som styrer mængden af det vægtregulerende hormon leptin i blodet. Det kan give vigtig viden om fedme.

I flere år har forskere forsøgt at lokalisere de DNA-varianter, der styrer det vægtregulerende hormon, leptin. Nu har en ny undersøgelse gjort det muligt at identificere fire gener med forbindelse til mængden af leptin i blodet, hvilket er særligt relevant i forhold til svær overvægt. Undersøgelsen fokuserer nemlig på det potente hormon leptin, der regulerer menneskets energibalance over lang tid ved at informere hjernen om mængden af ophobet fedtvæv i kroppen.

Opdagelsen af gener der forårsager fedme ved påvirkning af vores adfærd eller vores biologi giver forskerne en dybere forståelse af, hvordan det kan være, at nogle mennesker ophober mere fedt end andre. Forskningen åbner nye muligheder for behandlinger, der modarbejder de gener, som gør os usunde.Forskningen er lige blevet offentliggjort i Nature Communications.

Fire nye gener fundet

”Ved at undersøge den genetiske kode i flere end 50.000 kvinder og mænd, er det lykkes os at identificere fire forskellige gener med forbindelse til mængden af leptin i blodet,” forklarer Adjunkt Tuomas Oskari Kilpeläinen fra Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research ved Københavns Universitet. Tuomas Oskari Kilpeläinen stod i spidsen for projektet  ”Genome-wide meta-analysis uncovers novel loci influencing circulating leptin levels” (Metaanalyse af genomer afslører nye loci med indflydelse på cirkulerende leptin-mængder).

Leptin har også betydning for appetitten. ”Hormonet produceres, når vi spiser godt, og det sender signaler til hjernen om, at der er rigeligt med energi, og derved nedsættes vores appetit,” tilføjer Kilpeläinen.

Under normale omstændigheder genereres leptin i fedtvævet, og mængden af leptin i blodet svarer til den samlede mængde af fedtvæv i blodet. Men allerede for 20 år siden fandt forskere ud af, at sjældne mutationer i leptin-genet kunne forårsage ekstrem overvægt. Det sker, hvis mutationen medfører en komplet mangel på leptin-hormonet, hvilket betyder at man konstant er sulten og hurtigt tager på i en ung alder.

Disse tilfælde er dog yderst sjældne. Som regel fungerer leptin-genet normalt, men det afhænger af hvor meget leptin, der cirkulerer i blodet hos den enkelte – folk med samme mængde fedtvæv har ikke nødvendigvis samme mængde leptin i blodet. Disse forskelle kan influere vores kropsvægt og generelle helbred, så derfor var det vigtigt at finde frem til de gener, der regulerer mængden af leptin.

Globalt samarbejde

I undersøgelsen deltog forskere fra 146 institutioner fra hele verden, som analyserede data fra 36 forskellige videnskabelige genetiske undersøgelser. Forskningskonsortiet blev ledet af professor Ruth Loos fra Icahn School of Medicine at Mount Sinai, New York, USA. For at finde frem til de gener, der regulerer mængden af leptin i blodet, måtte forskerne analysere forbindelserne mellem 2,5 millioner DNA-varianter og mængderne af leptin.

”Vi fandt ud af, at den kraftigste DNA-variant, som kunne forbindes med forhøjede mængder leptin, lå tæt på selve leptin-genet, men vi fandt også leptin-forøgende varianter tæt på tre andre gener, ” forklarer medforfatter Niels Grarup, adjunkt og gruppeleder for Section for Metabolic Genetics ved Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research.

Ved nærmere eftersyn virkede det dog ikke som om, at DNA-varianterne med forbindelse til mængden af leptin i blodet havde stor indflydelse på kropsvægten. Tidligere undersøgelser indikerer, at folk med lave leptin-mængder i blodet muligvis er mere sensitive overfor forandringer i leptin-mængden. Der skal flere undersøgelser til for at fastslå, om leptin-regulerende varianter har indflydelse på appetitreguleringen hos disse personer.