Eksamens-TV: Menneskevæv nærfilmes i de mindste detaljer – Københavns Universitet

sund.ku.dk > Nyheder > NYHEDER 2016 > Menneskevæv nærfilmes

14. april 2016

Eksamens-TV: Menneskevæv nærfilmes i de mindste detaljer

Menneskevæv nærfilmes.

Et halvt hoved; et oversavet ben; og et brudstykke af en underkrop. Studerende på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet tages helt tæt på menneskets anatomi i interaktive og eksamensforberedende forelæsninger, der som noget nyt bliver afviklet som live tv til alle interesserede studerende.

Billedet på computerskærmen dukker op. Professor Jørgen Olsen og undervisningsassistent Fahd Al-Shahrestani står og smiler imødekommende til seerne foran en mørk briks med en sort plade på. De to forklarer til kameraet, at de i dag vil forberede studerende fra 3. semester medicin på Københavns Universitet i nogle af de spørgsmål og udfordringer, der vil være i forbindelse med deres eksamen i anatomi.

Fahd Al-Shahrestani finder første ’præparat’ frem. Det er et brudstykke af en underkrop med noget af ryghvirvlen og hoften intakt. Vævet er gulligt og drænet for al væske. Professor Jørgen Olsen begynder at forklare om de forskellige strukturer i præparatet, og hvilken del af kroppen de kigger på.

Nu skal seerne, de studerende, til tasterne og vurdere, om det er en samling muskelfibre eller en vene, som Fahd Al-Shahrestani forsigtigt løfter op med en pincet og fremhæver fra underkroppen.

Ude hos de studerende, på skærmene, er der mulighed for at trykke på et link, hvor de kan afgive svar, hvis de ønsker.

Jørgen Olsen og Fahd Al-Shahrestani følger samtidig med på deres egen skærm og kan der se, hvad de studerende anonymt svarer. Da svarene er rullet ind, forklarer Jørgen Olsen, hvad det rigtige svar er, og hvordan man kan vide det.



Ny forelæsningsform skal hjælpe studerende med eksamen

Man har ikke tidligere prøvet at gøre en live-streamet forelæsning interaktiv, hvor de studerende kan deltage mens forelæsningen forløber. Men det er en unik mulighed, vurderer professor Jørgen Olsen, der er idémanden bag denne nye type eksamens-TV.

”Det er en unik mulighed for alle studerende, også de generte, at prøve kræfter med spørgsmål, der ligner dem, de møder til anatomieksamen,” siger Jørgen Olsen, professor på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet.

Brugen af kameraer og close-up billeder gør, at alle studerende kan se nærbilleder af de præparater, der bliver gennemgået. De studerende skal genkende otte forskellige præparater undervejs og give deres bud på hvad strukturen hedder, præcis som de skal gøre, når de skal til eksamen et par uger senere.

En e-læringskonsulent og en videofotograf fra Centre for Online and Blended Learning (COBL) på SUND har hjulpet Jørgen Olsen med at udvikle ideen og har også haft det tekniske ansvar for afviklingen, for eksempel for afstemningssystemet, Answergarden, der gør det muligt for de studerende at skrive deres bud på en ’online-tavle’ (læs mere om fordelene ved undervisningsmetoden i faktaboks). Hvis flere svarer det samme, vil skriften bliver proportionelt større. På den måde kan Jørgen Olsen og Fahd Al- Shahrestani se, om flertallet rammer rigtigt med deres svar og give feedback.

I den første live-streamede forelæsning deltog 158 studerende ud af et hold på i alt 299, og gennemsnitligt 111 svarede på spørgsmålene.

”Det må siges at have været en succes, da det også er første gang, vi gør det her. Nu må vi se, om der vil være endnu flere interesserede ved de kommende interaktive forelæsninger,” siger Jørgen Olsen.

Studerende kan bidrage med spørgsmål

Den live-afviklede og interaktive eksamensforberedelse har nogle oplagte fordele, mener Jørgen Olsen:

”Vi kan skræddersy undervisningen til de studerendes eksamenslæsning baseret på spørgsmål, der løbende kommer ind. Vi behøver ikke noget auditorium, de studerende kan sidde hjemme eller på Panum, og de kan se udsendelsen alene eller sammen i deres læsegrupper.”

Forelæsningerne filmes uden studerende i lokalet, varer en halv time og ligger på et tidspunkt på dagen, hvor de studerende ikke har andet på skemaet.

Forelæsningerne vil blive gjort tilgængelige på Københavns Universitets intranet, men her vil det være uden mulighed for interaktion.