Selenstoffer styrker immunforsvarets kamp mod kræft – Københavns Universitet

sund.ku.dk > Nyheder > NYHEDER 2014 > Selenstoffer styrker i...

24. november 2014

Selenstoffer styrker immunforsvarets kamp mod kræft

CANCER

Kræfttyper som modermærkekræft, prostatakræft og visse former for leukæmi svækker kroppen ved at overaktivere det naturlige immunforsvar. Forskere fra Københavns Universitet har nu vist, at selen – der findes naturligt i fx hvidløg og broccoli – bremser immun-overreaktionen. Det kan på sigt betyde bedre kræftbehandling. Resultaterne er publiceret i Journal of Biological Chemistry.

Immunforsvaret er designet til at fjerne ting, der normalt ikke findes i kroppen. Derfor bliver celler, der ændrer sig – eksempelvis forstadier til kræftceller – normalt genkendt og fjernet af immunforsvaret. Desværre indeholder forskellige kræftceller mekanismer, der blokerer immunforsvarets genkendelse, så de uhindret kan fortsætte udviklingen af kræft. Visse kræftceller udtrykker alt for store mængder immunstimulerende molekyler i flydende form. Sådan en overstimulering har en negativ indflydelse på immunforsvaret:

- Vi har nu vist, at visse selenstoffer – som findes naturligt i fx hvidløg og broccoli – effektivt blokerer det særlige immunstimulerende molekyle, der spiller en alvorlig rolle for aggressive kræftformer som modermærkekræft, prostatakræft og visse typer leukæmi, siger professor Søren Skov.

- Man kan sige, at de stimulerende molekyler overaktiverer immunsystemet til sammenbrud, og den mekanisme er vi naturligvis interesserede i at blokere. Vi har nu vist, at visse selenstoffer – som findes naturligt i fx hvidløg og broccoli – effektivt blokerer det særlige immunstimulerende molekyle, der spiller en alvorlig rolle for aggressive kræftformer som modermærkekræft, prostatakræft og visse typer leukæmi, siger professor Søren Skov, Institut for Veterinær Sygdomsbiologi, Københavns Universitet.

De nye resultater er netop publiceret i Journal of Biological Chemistry

Molekyler i opløsning

Det er de såkaldte NKG2D-ligander, forskerne i det aktuelle studie har under lup. Der findes otte varianter, og det er i særlig grad ét molekyle, der har forskernes bevågenhed, fordi det antager flydende form. Det er netop opløsningen, som for alvor skaber ravage, når kræftsygdommen hærger. Hele blodbanen inficeres så at sige, og molekylet bruges derfor som markør for alvorlig sygdom:

- Molekylerne findes både på overfladen af de syge kræftceller og opløst i blodet på den sygdomsramte. Vi kan nu vise, at selenstoffer tilsyneladende har en rigtig gunstig virkning, når det handler om at uskadeliggøre den særlige variant af NKG2D-liganden. Både i opløselig form og når molekylet sidder på cellens overflade, siger professor Søren Skov.

Bedre lægemidler på sigt

Forskerne bliver hele tiden klogere på de sygdomsmekanismer, der forårsager aggressive kræftformer i hud, blod og underliv: - Den overstimulering, som gør sig gældende i kræfttyper som modermærkekræft, prostatakræft og visse former for leukæmi, svækker immunforsvaret voldsomt. Hvis vi kan finde måder at bremse overstimuleringen, er vi på rette vej. De nye resultater er endnu et lille skridt på vejen til bedre kræftlægemidler med færre bivirkninger, siger Søren Skov.

Professor Søren Skov