Dit helbred er muligvis influeret af, hvad din far spiste, inden du blev født – Københavns Universitet

04. december 2015

Dit helbred er muligvis influeret af, hvad din far spiste, inden du blev født

SUND

Der er øgede beviser på, at forældres livstil og miljø, selv længe inden de får børn, har indflydelse på deres kommende børns helbred. Forskere på Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research står bag en ny undersøgelse, der sætter lys på hvordan.

Forskerne i Lektor Romain Barrès’ laboratorium sammenholdt spermcellerne fra 13 slanke mænd og 10 svært overvægtige mænd og fandt ud af, at spermcellerne i henholdsvis slanke og svært overvægtige mænd indeholder forskellige epigenetiske markører, der muligvis påvirker kommende generationers spisevaner, som det fremstår i artiklen i det lægevidenskabelige magasin Cell Metabolism.

Forskerne gjorde en anden stor opdagelse, idet de fulgte seks mænd før og et år efter en gastrisk bypassoperation (en effektiv måde at behandle overvægt på) for at se, hvordan operationen påvirkede deres spermcellers epigenetiske information. Forskerne observerede i gennemsnit 4.000 strukturelle ændringer i spermcellernes DNA fra før operationen, til lige bagefter, til et år senere.

”Der er absolut et behov for at undersøge betydningen af disse ændringer nærmere, men nu har vi tidlige beviser på, at spermcellerne er bærere af information om mænds vægt. Og vores resultater indikerer, at vægttab hos fædre kan påvirke deres fremtidige børns spisevaner,” siger Romain Barrès fra The Novo Nordisk Foundation Centre for Basic Metabolic Research.

Inspiration

”Epidemiologiske observationer afslørede, at akut ernæringsstress, fx hungersnød, i én generation kan forhøje risikoen for, at de kommende generationer udvikler sukkersyge,” udtaler Romain Barrès. Han henviser også til en undersøgelse, der viste, at adgangen til mad i en lille svensk landsby under en hungersnød kunne kædes sammen med risikoen for, at beboernes børnebørn udviklede hjertekar- og stofskiftesygdomme.

Børnebørnenes helbred blev sandsynligvis påvirket af deres forfædres gameter (sperm eller æg), som overførte særlige epigenetiske markører – fx kemiske ændringer i det protein der indkapsler vores DNA; metylgrupper der ændrer DNA-strukturen, når først det har sat sig fast; eller molekyler også kendt som mikro-RNA. Epigenetiske markører kan kontrollere vores geners udtryk, hvilket også har vist sig at påvirke helbredet i afkom hos insekter og gnavere.

Molekylær bærer

”I vores undersøgelse har vi identificeret den molekylære bærer i det menneskelige gameter, som muligvis er ansvarlig for denne effekt,” siger Barrès.

Ved at lokalisere forandringer i mikro-RNA (hvor funktionen endnu ikke er afgjort) og DNA metylase mønstre har forskerne bevist, at vægttab kan ændre den epigenetiske information indeholdt i mænds sperm. Med andre ord, det, der overføres gennem farens sperm, kan påvirke udviklingen af et fremtidigt foster, og i sidste ende kan det forme barnets fysiologi.

”Vi havde ikke forventet at se vigtige forandringer i den epigenetiske information forårsaget af miljømæssige årsager,” udtaler Barrès. ”Opdagelsen af at livsstil og miljømæssige faktorer, herunder en persons ernæringsmæssige tilstand, kan forme informationen i vores kønsceller og derved modificere den kommende generations spisevaner, er i min optik en vigtig opdagelse,” tilføjer han.

Svær overvægt

Opdagelsen, af at vægttab i kommende fædre har potentialet til at påvirke deres afkoms spisevaner, er banebrydende, når vi sætter det i en kontekst af svær overvægt, som er en verdensomspændende, arvelig stofskiftesygdom, der påvirkes af miljø (diæt og fysisk aktivitet).

”I dag ved vi, at børn af svært overvægtige fædre er prædisponerede for at udvikle svær overvægt senere i livet, uagtet deres mors vægt. Dette er derfor endnu en brik, der peger på det meget virkelige behov for at se nærmere på fædres helbred inden undfangelse, ” udtaler Ida Donkin, læge og en af artiklens hovedforfatterne. Hun fortsætter, ”Og det er information, samfundet skal gøres opmærksom på”.

”Undersøgelsen sætter fokus på betydningen af livsstilfaktorer, særligt vores diæt, inden undfangelse. Vores spisevaner og vores fysiske aktivitetsniveau inden undfangelse kan have betydning for vores fremtidige børns helbred og udvikling, ” siger Soetkin Versteyhe, medhovedforfatter på artiklen.

Dette forskningsområde er stadig nyt, men undersøgelsen bryder med den nuværende antagelse om, at vores kønsceller kun indeholder genetisk information, og at vi kan ikke ændre på denne information. Træk, vi tidligere vurderede som værende uforanderlige, kan muligvis modificeres, og vores handlinger i livet kan have betydning ikke blot for vores eget helbred men også vores børns og selv vores børnebørns helbred. Dette arbejde åbner op for nye undersøgelser af mulige interventionsstrategier til forebyggelse af overførslen af sygdomme såsom svær overvægt til kommende generationer.

Lektor Romain Barrès