Nyt lægemiddeldesign forstærker hjernesignal med faktor 1.000 – Københavns Universitet

sund.ku.dk > Nyheder > NYHEDER 2015 > Nyt lægemiddeldesign f...

06. januar 2015

Nyt lægemiddeldesign forstærker hjernesignal med faktor 1.000

Biopharmaceuticals

Kemisk-biologisk forskning fra Københavns Universitet belyser vigtige kommunikationsprocesser i hjernen ved hjælp af nye slagkraftige molekyler, der forbedrer naturens udgangspunkt mere end 1.000 gange. Den nye viden kan på sigt give psykofarmaka med færre bivirkninger. Resultaterne er netop publiceret i de anerkendte tidsskrifter Nature Communications og Angewandte Chemie.

Proteiner spiller en fundamental rolle i næsten alle biologiske processer. De består af kæder, der er opbygget af op til 20 forskellige aminosyrer. Deres sammensætning, struktur og funktion kontrolleres af den genetiske kode. På Center for Biopharmaceuticals forsøger lyse hoveder at omskrive proteiners kernefunktion ved blandt andet at ændre i deres molekylære sammensætning. Forskere kan ved hjælp af avancerede kemisk-biologiske teknikker designe nye kemiske forbindelser, der overkommer naturens begrænsninger.

I det aktuelle studie har forskerne undersøgt receptorer, der spiller en meget vigtig rolle for hjernen i sundhed og sygdom. Dernæst har de designet nye kemiske forbindelser – peptider – med uovertruffen effekt på receptorernes interaktion med det – for hjernen – livsvigtige protein gephyrin:

– Evnen til at manipulere proteiner og peptider har ført til vigtige gennembrud i bioteknologi og biomedicin. Vi har blandt andet set på de såkaldte GABA-receptorer, der er vigtige mål for lægemidler til behandling af psykiske lidelser – fx benzodiazepiner til behandling af angst og søvnløshed. Nærmere bestemt har vi set på receptorernes vekselvirkning med proteinet gephyrin. Både for at blive klogere på en helt afgørende interaktion i hjernen, og også for at se, om vi kunne skrue op eller ned for den. Det sidste er lykkedes til fulde – vi kan dokumentere en hæmning, som i de bedste tilfælde er mere end 1.000 gange stærkere, end den vi kan se i naturen, fortæller postdoc Hans Maric. Han er en del af Center for Biopharmaceuticals på Københavns Universitet, som ledes af professor Kristian Strømgaard.

De nye forskningsresultater er netop udkommet i henholdsvis Nature Communications og Angewandte Chemie. Den første artikel beskriver de første års arbejde med at kortlægge henholdsvis glycin- og GABA-receptorer, og om hvordan de to typer af receptorer vekselvirker forskelligt med gephyrin. Den anden artikel handler om den molekylære ommøblering, der har skabt et neuro-aktivt peptid med 1.000 gange naturens slagskraft.

Læs hele artiklen i Nature Communications her: http://www.nature.com/ncomms/2014/141222/ncomms6767/full/ncomms6767.html