Panum lægger rammer til ny spillefilm – Københavns Universitet

14. september 2015

Panum lægger rammer til ny spillefilm

Film

Han står bag store filmsuccesser som Fasandræberne, En Kongelig Affære og Mænd Der Hader Kvinder. Nu prøver manuskriptforfatter Rasmus Heisterberg for første gang kræfter med instruktørrollen i sin nye spillefilm ”I blodet”, hvor en vigtig del af handlingen foregår på medicinstudiet på Panum.

”Jeg fik ideen til filmen, da jeg boede i USA og savnede København. Sommeren i København er helt særlig med sin rå energi, lyse nætter og folk i gaderne på alle tider af døgnet. Den ejes af folk i 20erne, og det var her, jeg fik ideen til at koble byens særlige liv med en tid, der er præget af rodløshed, kaos og længsel. ”I blodet” skildrer livet i 20erne, som er en turbulent, kaotisk og dramatisk periode i dit liv. Det er her, du begynder at danne din identitet, dine valg begynder at få konsekvenser, og omgivelserne begynder lige så stille at ændre sig til mere forpligtende rammer”, siger filminstruktør Rasmus Heisterberg. 

”I blodet” følger Simon, som er i 20erne og læser medicin på Københavns Universitet. En stor del af handlingen udspiller sig i universitetsverdenen, og en del filmoptagelser er derfor foregået på Panum. Optagelserne fandt sted i sommerferien, mens størstedelen af de studerende og medarbejdere holdt ferie, og der var derfor både plads og tid til, at filmholdet kunne fordybe sig i Panums brutalistiske arkitektur, kringlede gange og kroge og den specielle stemning, som hviler over den over 40 år gamle bygning.

Kontraster, bølgegange og vild energi
”En stor del af handlingen udfolder sig i København, som er en medfortællende karakter i filmen. Vi har haft mange forskellige optagelser rundt omkring, som viser storbyen og det liv, der udspiller sig i den. Derfor var det en stor omvæltning at skulle filme på Panum, hvor der var en helt særlig ro. Kontrasten mellem det stringente, kølige og lineære Panum og den levende kaotiske by giver et fint billede af de modsætninger, som er et grundvilkår i filmen”, siger Rasmus Heisterberg og fortsætter:

”Den samme kontrast befinder sig også i medicinens verden. Lægefaget rummer mange af de samme modsatrettede begreber. På én side er det et fag, som er båret frem af rationale, faktuelle oplysninger og kendsgerninger. På den anden side er det ét af de mest humanistiske fag, hvis højeste formål er at hjælpe mennesket. Som læge beskæftiger du dig med fødsler og død, magt og afmagt, natur og transcendens. Disse kontraster ligner de bølgegange, som du oplever i 20erne, så det er en helt bevidst beslutning, at hovedpersonen i min film skulle være en del af denne verden”.

En ny kunstnerisk proces
Rasmus Heisterberg er uddannet manuskriptforfatter fra den Danske Filmskoles manuskriptlinje. Han er 40 år, bor på Nørrebro, og det er første gang, at han selv står bag kameraet som instruktør, når manuskriptet skal filmes.

”Som manuskriptforfatter er jeg vant til at slippe processen, når manuskriptet er færdigt. Derudover har du som skribent mulighed for at lade dit produkt hvile og tage fat på det senere. Som instruktør er du underlagt andre betingelser. Her er du nødt til at afgøre på stedet, hvorvidt du er tilfreds med dit produkt og handle på det. Du skal løbende sætte og udvikle rammer, som hele tiden skal ændres alt efter den kunstneriske proces, rådgivning fra dit team eller force majeure i form af dårligt vejr eller andre faktorer, der påvirker scenerne”, siger Rasmus Heisterberg og understreger, at rollen som filminstruktør både er sjov, udfordrende og lærerig.

”Der er en helt særlig energi på et filmhold. Vi arbejder alle mod det samme mål, og det er vildt at opleve, at alle føler et stort ejerskab på fortællingen og bidrager med deres faglige og kunstneriske input. Hvor jeg før har været designer på dramaet, er jeg nu også blevet en del af det fysiske univers, som dramaet udfolder sig i”, siger Rasmus Heisterberg.

”I blodet” får premiere i sommeren 2016.

 



Facebook LinkedIn Twitter Google+