14. december 2018

Mangel på folat skaber hidtil ukendte problemer i celledeling

Celledeling

Det skaber flere problemer for kopieringen af DNA, hvis man mangler folat, end man hidtil har vidst. Det viser forskere fra Københavns Universitet i et nyt studie. Hvis man først har manglet folat, kan man ikke udbedre de skader, som det medfører. Forskerne opfordrer derfor til større opmærksomhed omkring, hvorvidt man har et højt nok niveau af folat i blodet.

Mangel på folat kan have store konsekvenser for en af kroppens vigtigste processer, celledeling. Det har forskere fra Københavns Universitet kortlagt i et nyt studie offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift PNAS. I studiet viser forskerne, at mangel på folat giver problemer, når cellerne skal dele sig, og DNA kopieres. Det skaber langt flere, skadelige kromosomfejl, end man hidtil har vidst.

Folat er en type B-vitamin og findes eksempelvis i broccoli, spinat, ærter, svampe, skaldyr og frugt som bananer og melon. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide og kvinder, der gerne vil blive gravide, tager et dagligt tilskud af folsyre. Men det er ikke kun gravide og kommende gravide, der skal have fokus på vitaminet. Det er alle, fortæller Ying Liu, sidsteforfatter til studiet og lektor ved Center for Chromosome Stability, Institut for Cellulær og Molekylær Medicin, KU, på baggrund af de nye fund.

”Problemet med folat-mangel er, at det fundamentalt påvirker vedligeholdelse af kromosomer, og hvis en celle først har mistet et kromosom eller en del af det, så kan det aldrig blive fikset. Det vil sige, at hvis celledelingen først er gået galt, er det ikke noget, som man efterfølgende kan fikse ved at spise en masse folsyre. Når skaden er sket, er det irreversibelt.”

”Derfor er der brug for en vejledning for, hvad et tilstrækkeligt niveau af folat i blodet hos den generelle befolkning er. Når man ved det, så kan man vurdere, hvorvidt en person har brug for tilskud af folsyre for at have nok i blodet til at hjælpe cellerne med at lave DNA,” fortæller lektor og gruppeleder Ying Liu.

Infertilitet, psykiske lidelser og kræft
Niveauet af folat kan måles ved hjælp af en blodprøve. Det har i lang tid været kendt, at mangel på folat er associeret med psykiske lidelser, aldersrelateret demens og misdannelser af hjerne og rygmarv hos fostre, også kaldet neuralrørsdefekter. Men der har ikke været påvist kausalitet – det vil sige, hvorvidt mangel på folat direkte forårsager lidelserne, eller om lidelserne er forårsaget af den sekundære effekt af folat-mangel. For at undersøge dette studerede forskerne lymfocytter, som er en type af hvide blodceller, fra mænd. Resultaterne vil dog også kunne overføres til kvinder ifølge lektoren.

Forskerne analyserede det sted eller den region i genomet kaldet FRAXA, som indeholder en omfattende såkaldt CGG-sekvens, en genetisk kode. Her så forskerne, at folat-mangel skabte anormaliteter ved celledelingen, mitosis, særligt hos celler med en anormal lang CGG-sekvens. Det indebar blandt andet en fejlagtig deling af kromosomerne. Forskerne så desuden, at hele X-kromosomet blev ustabilt ved længerevarende mangel.

”Vi viser i studiet, at mangel på folat skaber langt flere og mere skadende kromosom-anormaliteter, end vi hidtil har vidst. Det medfører, at dattercellerne ved celledeling arver en forkert mængde DNA, eller i nogle tilfælde endda mister et hel kromosom. Det kan forklare, hvorfor folat-mangel er forbundet med adskillige sygdomme som eksempelvis infertilitet, psykiske problemer og kræft,” fortæller lektor Ying Liu.

Der er andre regioner i genomet, som indeholder omfattende CGG-sekvenser. Forskerne har en formodning om, at de regioner også bliver påvirket af folat-mangel. De vil gerne som næste skridt kortlægge alle de områder i det menneskelige genom, som kan blive påvirket af mangel på folat.

Studiet er støttet er af Nordea-fonden, Danmarks Grundforskningsfond, det amerikanske forskningsagentur National Institute of Health (NIH) og EU Horizon 2020-programmet.

Videnskabelig artikel: “Folate deficiency drives mitotic missegregation of the human FRAXA locus.”

Lektor og gruppeleder Ying Liu