03. juli 2019

Atlas over sukkerstoffer skal gøre forskere klogere på virusinfektioner

Sukker

Forskere på Københavns Universitet har udviklet et nyt cellebaseret værktøj, der kan give mere viden om, hvordan sukkerstoffer virker i kroppen. Værktøjet, der er det første af sin slags i verden, rummer alle sukkerstoffer i kroppen, og kan dermed gøre forskerne klogere på deres rolle i sygdomme og virusinfektioner.

Et kompas, der ligger oven på et kort. Kortet symboliserer det nye atlas, forskerne har lavetDe fleste forstår sukker som noget sødt, vi spiser. Men faktisk er overfladen på hver eneste celle i menneskekroppen dekoreret med komplekse strukturer af sukkerstoffer. Forskere finder konstant nye måder, som sukkerstofferne påvirker cellernes kommunikation med proteiner, virus og andre celler og dermed også, hvad der gør os syge og raske.

Nu har forskere fra Copenhagen Center for Glycomics på Københavns Universitet udviklet et nyt værktøj, der skal sætte turbo på forståelsen af sukkerstoffers betydning i menneskekroppen.

”Vi har som de første i verden fremstillet et stort panel af menneskeceller, der udtrykker samtlige sukkerstoffer vi har i kroppen. Vi og andre forskere kan nu bruge vores værktøj som et slags atlas, der kan guide rundt i, hvad sukkerstofferne betyder for vores celler, og dermed for sygdom og sundhed,” siger Yoshiki Narimatsu, adjunkt på Copenhagen Center for Glycomics.

Som at studere levende blomster
Normalt fremstiller forskere sukkerstoffer kemisk og forsker i dem hver for sig. Det unikke ved det nye atlas er, at det består af genmanipulerede menneskeceller. Det gør forskningen mere miljøvenlig, fordi cellerne er bæredygtig ressource, og der ikke skal bruges samme mængde kemiske stoffer. Ydermere er det forskningsmæssigt fornuftigt at studere kombinationer af sukre i deres naturlige omgivelser.

”Hvis man forestiller sig sukkerstofferne på cellens overflade som blomster på en eng, så svarer den gammeldags metode lidt til at plukke en blomst og studere den i laboratoriet. Vores nye atlas med menneskeceller svarer til, at vi studerer blomsterne på engen i det miljø, de vokser og udvikler sig. Det giver simpelthen langt stærkere forskningsresultater,” siger Hiren Joshi, adjunkt på Copenhagen Center for Glycomics.

Forskerne har fremstillet atlasset ved hjælp af genredigering med teknologien CRISPR. De fjerner og tilføjer de gener i cellen, der er ansvarlige for at fremstille sukkerstofferne, og dermed har de kunnet styre processen minutiøst.

Potentiale for virusinfektioner
Værktøjet kan bruges allerede nu, og forskerne har generelt stor tiltro til, at det vil blive brugt til at opdage nye sammenhænge for sygdomme i menneskekroppen. Men de er særligt håbefulde, når det gælder fremtidig forskning i virusinfektioner.

”Omkring 80 procent af virus- og bakterieinfektioner binder sig til sukkerstofferne på ydersiden af vores celler. Derfor er vi ret sikre på, at vores værktøj vil kunne bruges til at forstå virusinfektioner i langt højere grad, end vi gør i dag. Formentlig vil vi også kunne bruge det til at udvikle nytænkende behandlinger, som retter sig mod sukkerstofferne. Det er i hvert fald håbet,” siger Henrik Clausen, leder af forskningsholdet og professor på Copenhagen Center for Glycomics.

Studiet er støttet af Lundbeckfonden. Læs mere på deres hjemmeside.

Læs hele studiet ”An Atlas of Human Glycosylation Pathways Enables Display of the Human Glycome by Gene Engineered Cells” hos Molecular Cell.