12. november 2019

Ung forsker modtager diabetespris

Pris

Lektor Tune H. Pers fra Københavns Universitet modtager i år hæderen Young Investigator Award fra Danish Diabetes Academy. Han har markeret sig forrest i feltet for diabetes-forskning med blandt andet genetiske analyser, lyder begrundelsen.

Danish Diabetes Academy uddeler hvert år Young Investigator Award til en forsker under 40 år, der har udvist ”excellence, innovation, passion og engagement i dansk diabetesforskning”. I år går æren til Tune H. Pers, der er lektor på Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research.

Begrundelsen fra akademiet lyder, at Tune H. Pers har markeret sig forrest i sit forskningsfelt på verdensplan. Han står blandt andet bag udviklingen af nye metoder og brug af genetiske analyser i krydsfeltet mellem overvægt, diabetes og gener.

”Jeg er meget glad for at modtage prisen, fordi det er en anerkendelse af min forskningsgruppes arbejde med at kigge på overvægt og diabetes i et genetisk perspektiv. Mange undersøger enkelte gener og hormoner, men vores tilgang er at bruge big data til at blive klogere på, hvilke processer i kroppen vi skal fokusere på,” siger Tune H. Pers.

Datasæt med 300.000 personer
Evnen til at håndtere og arbejde med store datamængder er et af de definerende træk i Tune H. Pers’ forskningskarriere. Han har blandt andet været med i det store, internationale forskningsprojekt Genetic Investigation of Anthropometric Traits (GIANT), som blandt andet har før til fund publiceret i tidsskiftet Nature.

Her sammenholdt man oplysninger om det genetiske arvemateriale med BMI fra flere end 300.000 personer og fandt frem til mange nye områder af genomet, som er vigtige for overvægt.

”Nogle mennesker mener, at overvægtige bare kan tage sig sammen. Vores undersøgelse dokumenter, at sådan er det ikke. Hvis vi kan finde ud af, hvordan hjernen regulerer stofskiftet, bliver fedme en sygdom, vi kan kurere, som vi kurerer alle mulige andre sygdomme,” siger Tune H. Pers.

Prestigefulde bevillinger
Tune H. Pers publicerede sin første videnskabelige artikel med fokus på diabetes i 2010 og arbejder i dag som forskningsgruppeleder i programmet ”Human Genomics and Metagenomics in Metabolism” på Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research.

Op til og under sin tid som gruppeleder har han modtaget prestigefulde bevillinger, de såkaldte starting grants, fra Lundbeckfonden og Danmarks Frie Forskningsfond Sapere Aude. Derudover er han del af Det Unge Akademi, en selvstændig enhed under Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab som fungerer som et videnskabeligt forum for unge, talentfulde forskere.

Han modtager Danish Diabetes Academy Young Investigator Award 2019 ved en ceremoni på akademiets årsdag den 12. november.