15. januar 2021

Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet får endnu et medlem i ERC’s videnskabsråd

ERC

Professor Liselotte Højgaard er ved årsskiftet indtrådt som medlem af videnskabsrådet hos European Research Council (ERC). Det betyder, at det sundhedsvidenskabelige fakultet nu har to medlemmer i det prestigefyldte råd.

Liselotte Højgaard

Det Europæiske Forskningsråd (ERC) blev nedsat af EU i 2007 og er på kort tid blevet en af de vigtigste spillere i den europæiske forskningsverden. Med et budget på 16 milliarder euro frem mod 2027 uddeler de hvert år forskningsmidler i fri konkurrence mellem forskere fra hele Europa.

Derfor er det ingen smal sag at blive udpeget som medlem af ERC’s videnskabelige råd, der blandt andet ligger den videnskabelige strategi for ERC og udpeger forskere, der kan hjælpe rådet med fagfællebedømmelser. Det er ikke desto mindre, hvad der nu er sket for Liselotte Højgaard, professor på Institut for Klinisk Medicin samt klinikchef på Rigshospitalet.

”ERC har siden starten i 2007 haft afgørende betydning for at styrke kvaliteten af den europæiske forskning, og her under Coronakrisen har ERC vist, at grundforskning kan løse samfundsudfordringer. Pfizer-BioNTech vaccinen med RNA-teknik er udviklet af ERC-støttede forskere. Jeg glæder mig til at arbejde i ERC, og håber mange danske forskere vil sende gode stærke ansøgninger. Det er sympatisk med relativt god støtte til yngre forskere og spirende forskningsområder,” siger Liselotte Højgaard.

Noget vi kan være stolte af

Dermed er Liselotte Højgaard nu det andet medlem fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på KU. Professor Jesper Svejstrup fra Institut for Cellulær og Molekylær Medicin er nemlig allerede medlem.

”ERC har enorm betydning for det europæiske forskningslandskab, og derfor ligger der i den flotte udpegning af Liselotte ikke bare en kæmpe anerkendelse af hendes forskningskarriere, men af dansk sundhedsforskning som helhed. Vi kan godt være stolte af, at vi nu har ikke bare en men hele to medlemmer af ERC’s videnskabsråd,” siger Ulla Wewer, dekan på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

Liselotte Højgaard indtræder ikke i videnskabsrådet helt uden erfaring med den type arbejde. Hun er nuværende medlem af bestyrelserne hos Novo Nordisk Fonden og Robert Bosch Stiftelsen i Tyskland. Derudover har hun været formand for EU Science Advisory Board for Medicin, Danmarks Grundforskningsfond og for the European Medical Research Councils.

Liselotte Højgaard
liselotte.hoejgaard@regionh.dk