8. marts 2021

KU-forskere modtager prestigefyldt amerikansk hæder

HÆDER

To forskere ved Københavns Universitet, Jens Juul Holst og Juleen R. Zierath, høster stor anerkendelse fra den amerikanske diabetesorganisation American Diabetes Association. Jens Juul Holst modtager Banting Medal for sin banebrydende forskning, mens Juleen R. Zierath modtager Harold Rifkin Award for sit personlige engagement i kampen mod diabetes.

Jens Juul Holst og Juleen Zierath
Fotografer: Ricky John Molloy og Aske Rif Torbensen.

Professor Jens Juul Holst og professor Juleen R. Zierath fra Københavns Universitet modtager begge anerkendende priser fra den amerikanske diabetesorganisation American Diabetes Association (ADA). Priserne gives til enkeltpersoner for deres særlige bidrag til den internationale kamp mod diabetes.

Jens Juul Holst er professor ved Biomedicinsk Institut og har siden firserne markeret sig som en af sit felts allerdygtigste videnskabspersoner. I 1986 opdagede han hormonet GLP-1, der har ført til udviklingen af præparater til behandling af diabetes og fedme. Igennem hele sin karriere har han haft et særligt klinisk fokus, der har bidraget til udviklingen af lægemidler, der i dag er uundværlige for diabetikere.

Som en af Europas mest citerede forskere har han mere end 3.500 årlige citationer og over 1.800 publiceringer i videnskabelige tidsskrifter.

Jens Juul Holst modtager ADA’s højeste hæder, Banting Medal for Scientific Achievement Award. Prisen uddeles hvert år til enkeltpersoner, der gennem en hel karriere har skabt betydelige, forskningsmæssige bidrag til diabetesforskning.

”Det er en utrolig ære at modtage prisen. Nærmest drømmeagtigt. Det her er verdensmesterskabet i diabetes, og det er således en flot række af folk, jeg kommer i gruppe med. Jeg er ikke diabetolog i klassisk forstand, da jeg har arbejdet med metabolismen omkring sygdommen. Så det er meget anerkendende at komme med her,” siger han.

Jens Juul Holst og hans gruppe forsker i øjeblikket i gastric bypass uden operation til behandling af fedme og diabetes.

Juleen R. Zierath

Juleen R. Zierath er direktør og professor ved Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research. Hun forsker også i  forsker i klinisk integrativ fysiologi ved Karolinska Institutet, Stockholm.

Som tidligere præsident for European Association for the Study of Diabetes, redaktør for tidsskriftet Diabetologia, initiativtager til European Diabetes Forum og Young Diabetes Academy har Juleen R. Ziareth brugt sin tid uden for universitetet på at bidrage til den samlede forståelse og folkeoplysning om diabetes.

Hun modtager fortjenesteprisen Harold Rifkin Award, der hvert år uddeles til enkeltpersoner, hvis personlige indsats har øget den internationale bevidsthed om diabetes som lidelse.

”Jeg er meget optaget af at samle interessenter, organisationer, forskere og folk fra industrien, så vi kan arbejde sammen. Det er et forsøg på at finde ud af, hvordan vi bedst muligt tjener det overordnede formål, nemlig at forbedre behandlingsmulighederne for diabetikere og øge opmærksomheden om sygdommen hos befolkningen,” siger hun.

”Jeg mener, vi har et ansvar over for samfundet, og at vi alle kan være med til at gøre en forskel,” siger hun.

Foruden sit personlige engagement har hendes banebrydende forskning lagt fundamentet for udviklingen af behandling af type 2-diabetes. Blandt andet har hun været med til at opklare, hvilken interaktion der sker mellem insulin, glukose og muskelceller hos raske og patienter med type 2-diabetes.

Med prisen til Juleen R. Ziareth følger et honorar på USD 3000, mens Jens Juul Holst modtager USD 20.000.

Prisuddelingen skulle have fundet sted ved en konference i Boston. I år uddeles priserne ved digitale ceremonier den 25.-29. juni 2021.

Jens Juul Holst
jjholst@sund.ku.dk