3. maj 2021

Grønlændere med genmutation kan kontrollere diabetes med en times daglig motion

Diabetes

Det kan være nok med en times daglig vandring for at kontrollere blodsukkeret hos grønlændere med en mutation i TBC1D4-genet, som øger deres risiko for at udvikle type 2 diabetes, viser ny forskning. Resultaterne kommer fra forskere i Grønland og Danmark og åbner for bedre og mere præcis behandling til tusindvis af mennesker i arktiske befolkninger.

Mennesker i Nuuk
Mange grønlændere kunne ifølge forskerne kontrollere deres særlige diabetes-risiko ved at komme mere udenfor og gå. (Foto: Colourbox)

Omkring fire procent af den grønlandske inuit-befolkning har to kopier af en genetisk variation, som begrænser evnen til at kontrollere eget blodsukker og øger risikoen for type 2 diabetes.

Nu har forskere fra Grønland og Danmark har opdaget, at simpel fysisk aktivitet ser ud til at kunne holde genvariantens negative sundhedseffekter på afstand.

”Vi er meget begejstrede over vores resultat, som har potentialet til at kunne forbedre livet for mange mennesker med type 2 diabetes i den arktiske region,” siger Torben Hansen fra Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research (CBMR) på Københavns Universitet.

Det nye studie er blevet til i et samarbejde mellem Torben Hansens forskningsgruppe, Grønlands Universitet, Statens Institut for Folkesundhed på Syddansk Universitet samt Steno Diabetes Center Copenhagen.

En times jagt med jagtudstyr giver effekten

Grønland har en beskeden befolkning på 57.000 mennesker og har oplevet en dramatisk stigning i antallet af mennesker med type 2 diabetes over de sidste 25 år.

Forskersamarbejdet bag de nye resultater kunne allerede tilbage i 2014 identificere en genmutation i TBC1D4, som gør bærere dårligere i stand til at kontrollere deres blodsukker, hvilket kan resultere i type 2 diabetes. Hvis man ikke giver nogen behandling kan mennesker med mutationen være i øget risiko for at udvikle nerveskader, blindhed og hjertesygdom. Disse fund blev dengang publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature.

Det nye studie blev sat i gang for at undersøge, om fysisk aktivitet kan hjælpe bærere af genmutationen til bedre at kontrollere deres blodsukker. Forskerne brugte blandt andet data fra 2,655 grønlændere fra tidligere befolkningsundersøgelser af sundheden i Grønland. Data inkluderede information om den genetiske variant, fysisk aktivitet udfyldt ved et spørgeskema og måling af blodsukkeret to timer efter indtag af en sukkerholdig drik.

De opdagede at mennesker med to kopier af genmutationen kun behøvede at lave ”moderat fysisk aktivitet” for at reducere blodsukkeret til et kun lettere forhøjet niveau. I en normal hverdag svarer det til en times vandring med jagtudstyr.

”Vores resultat åbner for mere præcis behandling i form af motion. Det kan gavne de 3,8 procent af inuitbefolkningen som har to kopier af genmutationen,” siger postdoc Theresia Schnurr fra CBMR.

Et positivt perspektiv for grønlændere

Den største begrænsning ved studiet er, at det kun inkluderer observationsdata fra befolkningsundersøgelserne. Derfor foreslår forskerne, at man udfører et egentligt motions-interventionsforsøg blandt grønlændere for at kunne vurdere betydningen af motion for disse mennesker helt specifikt.

Men forskerne mener alligevel, at deres foreløbige resultater kædet sammen med, hvor udbredt den genetiske mutation er i Grønland, giver et positivt perspektiv for de tusinder af mennesker der lever med diabetes i den arktiske region.

Læs hele den videnskabelige artikel i Diabetologia: “Physical activity attenuates postprandial hyperglycaemia in homozygous TBC1D4 loss-of-function mutation carriers”

Professor Torben Hansen
Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research (CBMR)
University of Copenhagen