13. januar 2022

Modtager af ERC-bevilling undersøger, hvordan jordlignende planeter bliver til

ERC

Michiel Lambrechts fra Københavns Universitet har modtaget et Starting Grant fra Det Europæiske Forskningsråd (ERC), som han vil bruge til at undersøge, hvordan jordlignende planeter forbundet med andre stjerner i galaksen opstår.

Michiel Lambrechts
(Foto: Michiel Lambrechts, KU)

Hvert år uddeler ERC såkaldte Starting Grants til forskere med to til syv års erfaring efter endt ph.d.-studie. De modtager 1,5 millioner euro hver over en periode på fem år, som skal anvendes til at etablere en forskningsgruppe på baggrund af en banebrydende forskningsidé.

En af årets modtagere er Michiel Lambrechts fra Globe Institute på Københavns Universitet, som vil bruge bevillingen til at undersøge, hvordan planeter, der ligner Jorden, opstår.

“Jeg har måttet konkurrere med en lang række talentfulde europæiske forskere og deres projekter inden for et utal af områder, så jeg er utrolig glad for, at forskningsrådet har valgt at støtte lige netop mit projekt, og jeg glæder mig til at komme i gang,” siger Michiel Lambrechts.

Nye teleskoper, ny indsigt

Hans forskningsgruppe vil fokusere på, hvordan jordlignende planeter er opstået. Det drejer sig især om skiver af gas og støv rundt om nye stjerner.

“Vi opdager hele tiden nye jordlignende planeter ved andre stjerner i vores galakse. Vi ved imidlertid meget lidt om, hvordan de er opstået og deres første udvikling. Det gælder ligeledes for vores egen planet, Jorden! Heldigvis vil forbedringer i vores observationsevne, blandt andet ved hjælp af det nye James Webb Space Telescope, øge vores viden om jordlignende planeter og de skiver af gas og støv, de opstår i,” siger han.

På den basis har Det Europæiske Forskningsråd besluttet at finansiere en forskningsgruppe bestående af ph.d.er og postdocer over en periode på fem år, hvis banebrydende teoretiske forskning har til formål at hjælpe os til bedre at forstå, hvordan jordlignende planeter opstår.

Forskningen vil i høj grad bestå af numeriske simulationer, som skal være med til at koble de fysiske processer, der findes sted i disse planetskabende skiver, til de processer, der resulterer i færdige planetsystemer.

“Det er vigtig forskning, fordi den har til formål at besvare grundlæggende spørgsmål, såsom hvilke forhold der kan føre til planetlignende planeter, samt at belyse, hvordan livsnødvendige elementer som vand finder vej fra disken til planeterne,” forklarer Michiel Lambrechts.

Se alle årets modtagere af ERC-midler.

Kontakt:

Michiel Lambrechts