13. januar 2022

To bevillinger tiltrækker internationale forskningsprofiler til KU

Ansættelse

To internationale forskningsprofiler kommer til Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet. Med sig har de hver sin startbevilling fra Novo Nordisk Fondens Young Investigator-program.

Portrætter af modtagerne

Det er afgørende for en international institution som Københavns Universitet at kunne tiltrække internationale forskningstalenter. Hvert år uddeler Novo Nordisk Fonden Young Investigator-bevillinger med netop dette formål: at tiltrække internationale forskningstalenter til Danmark.

I år går to af fondens Young Investigator-bevillinger til to nye forskere på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet: Dominik Linz på Biomedicinsk Institut (BMI) og Ana Cvejic, som er tilknyttet Biotech Research and Innovation Centre (BRIC).

Læs mere om de to profiler her:

Ana Cvejic

Ana Cvejic har tidligere fungeret som gruppeleder ved Department of Haematology på University of Cambridge i England. Hendes forskning har til formål at undersøge, hvordan blodceller opstår, og hvordan deres udvikling og endelige funktion er påvirket af det omgivende miljø.

Hendes forskergruppe på BRIC vil undersøge, hvordan stamceller og progenitorceller træffer såkaldte skæbnebeslutninger i det umiddelbare miljø, de befinder sig i. Formålet er at besvare vanskelige spørgsmål om, hvordan leukæmi opstår hos børn.

”Novo Nordisk Fondens Young Investigator-bevilling gør det muligt for mig at etablere min egen gruppe på BRIC og udføre banebrydende tværfaglig forskning og innovation. Den gør mig i stand til at videreudvikle min forskning og lægge en langsigtet strategi for banebrydende forskning inden for menneskets udvikling, kræft og stamcellebiologi,” siger Ana Cvejic.

Dominik Linz

Dominik Linz er uddannet kardiolog og elektrofysiolog, og han tidligere været tilknyttet Cardiovascular Research Institute Maastricht og Maastricht University Medical Center i Holland som forsker.

Hans forskning har til formål at øge vores viden om hjertesygdomme. Mere specifikt undersøger han mekanismerne bag atrial arytmi, samspillet mellem medfølgende livsstilsfaktorer med fokus på søvnforstyrret vejrtrækning og udviklingen og anvendelsen af nye former for behandling og sygdomshåndtering. Titlen på Dominiks Young Investigator-projekt er “Arrhythmia mechanism-tailored assessment of sleep-disordered breathing in atrial fibrillation”.

“I de seneste år har jeg været involveret i flere igangværende såvel som nye forskningsprojekter på BMI her i København. Det har givet mig indsigt i den fremragende infrastruktur her på KU, og jeg har arbejdet tæt sammen med forskningsgruppen i Cardiac Physiology-laboratoriet. Jeg ser frem til at bruge bevillingen fra Novo Nordisk Fonden til at etablere et helt nyt, omfattende forskningsprojekt med fokus på livsstilsfaktorers funktion i forbindelse med hjertearytmi,” siger Dominik Linz.

Dominik Linz
dominik.linz@sund.ku.dk