22. november 2022

10 millioner til forskning i søvn og deltareceptorer

BEVILLINGER

To SUND-professorer har fået tildelt Lundbeckfondens Ascending Investigator-bevillinger. Det betyder mere forskning i søvn hos unge voksne og grundforskning i hjernens største neurotransmitter-system.

foto
Professor Naja Hulvej Rod og professor Lennart Bunch har modtaget Lundbeckfondens ’Ascending Investigator’-bevilling på fem millioner kroner hver. Foto: Peter Dahlerup

Søvnmønstre hos unge og deltareceptorer som mål for fremtidige lægemidler. Det er to forskningsområder, der nu får et ekstra skub.

Professor Naja Hulvej Rod fra Institut for Folkesundhedsvidenskab og professor Lennart Bunch fra Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi har nemlig modtaget Lundbeckfondens Ascending Investigator-bevilling på fem millioner kroner hver.

Bevillingerne gives årligt til etablerede og talentfulde forskere, der forsker inden for felter, der kan være med til at fremme neurovidenskab og behandling af sygdomme i nervesystemet.

Stigende problem med søvn blandt unge voksne

Professor Naja Hulvej Rod får bevillingen til The Young Sleep Program, der har som formål, at bygge et fundament for folkesundheds-interventioner vedrørende søvnforringelse og hjernesundhed blandt unge voksne.

Lige nu får flere og flere unge voksne problemer med søvn, og med det følger en række sundhedsproblematikker. Årsagerne til og konsekvenserne af nedsat søvn er komplekse, og mange grundlæggende spørgsmål om søvnproblemer blandt unge voksne er ubesvarede.

Mere konkret vil programmet zoome ind på to store problemer relateret til søvnproblemer hos unge voksne. Den ene handler om den massive og døgnåbne brug af smartphones, og den anden handler om det komplekse forhold mellem søvn og psykiske problemer

Grundforskning i hjernens neurotransmitter-system

Professor Lennart Bunch skal bruge bevillingen til at lave medicinalkemisk forskning i delta-receptorerne, der er en del af hjernens glutamat-neurotransmittersystem i hjernen. Det er et af de vigtigste signalsstofs-systemer i hjernen og essentielt for grundlæggende processer som for eksempel indlæring og hukommelse.

Helt konkret skal han i samarbejde med sine kollegaer – professor Jette S. Kastrup og lektor Anders Skov Kristensen – bruge de næste fire år på at designe og udvikle nye kemiske værktøjsstoffer, som kan afklare delta-receptorernes normale funktioner, samt hvad der sker, når disse ikke fungerer korrekt.

Formålet er på den lange bane at udvikle fremtidens medicin mod neurologiske og psykiske sygdomme som for eksempel Alzheimers og skizofreni.