20. februar 2023

EliteForsk-vinder: "Man skal ikke dømme sig ude, bare fordi man selv tænker, at man ikke er der endnu”

Bevilling

I dag modtager nyudnævnt professor Eline Lorenzen Uddannelses- og Forskningsministeriets EliteForsk-pris, blandt andet for sin forskning i biodiversitet og naturens forandringer og for sin evne til at arbejde på tværs af mange forskellige videnskaber.

Eline Lorenzen
Nyudnævnt professor Eline Lorenzen modtager EliteForsk-prisen, blandt andet for sin forskning i biodiversitet og evne til at tænke tværvidenskabeligt. Foto: Søren Kjeldgaard/Eliteforsk

Det hele startede på en bjergtagende afrikansk savanne, da Eline Lorenzen var bare otte år. Med sin familie boede hun i Sydafrika i tre år, og uden at vide det blev de år startskuddet til mange års spændende forskning i blandt andet natur, biodiversitet og dyrearters evolution.

”Min barndom i Sydafrika vækkede min begejstring for naturen. Det var på safari med min familie, at jeg sad med en opslagsbog og en kikkert og fik øjnene op for, at arter tager sig forskelligt ud, alt efter hvilket habitat de er tilpasset til at leve i. Nogle arter findes kun på de tørre græssletter, andre arter findes kun hvor der er flere træer. Det var det, der skabte min interesse for evolution,” siger Eline Lorenzen, der i dag tiltræder som professor i molekylær naturhistorie på Globe Institute på Københavns Universitet.

Eline Lorenzens forskning kredser stadig om naturen. Det er også det, der sammen med hendes evne til at tænke tværvidenskabeligt i dag giver hende EliteForsk-prisen. At inddrage flere fagligheder i sit arbejde er noget hun især blev inspireret til af en af hendes første mentorer, DNA-forskeren og professor Eske Willerslev.

”Jeg kom ind i Eske Willerslevs gruppe, efter jeg havde skrevet min ph.d. Eske var en fantastisk mentor, og ud over et rigtig godt samarbejde, hvor jeg lærte meget, havde vi det også sjovt. Det er mange år siden nu, men det har været helt afgørende for, at jeg er blevet i forskningen,” siger Eline Lorenzen og tilføjer:

”Han lærte mig også at finde den gode historie i data. Historien, som folk gerne vil høre. Nærmest en iscenesættelse som på et teater, hvor man skal have alle dele flettet sammen på en fængende måde, så folk køber billet til forestillingen. Det er lidt det samme, når man skal skrive en videnskabelig artikel. Og nu er det faktisk noget af det, jeg nyder mest.”

”Er det en prank?”

EliteForsk-prisen bliver givet til Danmarks mest talentfulde og dygtige forskere, og der er meget få modtagere. Alligevel er det vigtigt for Eline Lorenzen at understrege, at man skal tro på sig selv, selvom man måske ikke anser sig selv som kandidat til prisen endnu.

”Jeg var lektor, at jeg blev udvalgt til EliteForsk, og det sker ikke så tit, men det kan godt lade sig gøre. Man skal ikke dømme sig ude, bare fordi man selv tænker, at man ikke er der endnu. Og det gælder måske i virkeligheden i alle livets gøremål,” siger Eline Lorenzen.

Professor Eline Lorenzen

Det var uventet, da hun modtog beskeden om, at det var hende, der var en af de fem EliteForsk-prismodtagere.

”Jeg ringede til min mor og fortalte det, men hun lød ekstremt skeptisk og ville se brevet fra Forsknings- og Uddannelsesministeren. Så spurgte hun, om jeg var sikker på, at det ikke var en prank. Det lød simpelthen for godt til at være sandt,” siger Eline Lorenzen og griner.

”Ligesom de der phishing e-mails fra en eller anden præsident, hvor man kan få en masse millioner overført, hvis man bare sender alle sine bankoplysninger.”

Tilbage til savannen

EliteForsk-prisen er på 1,2 millioner kroner. 200.000 kr. er en personlig hæderspris, mens 1.000.000 kr. går til forskning.

Eline Lorenzen er slet ikke i tvivl om, at forskningsdelen af midlerne skal gå til at teste nye, spændende idéer af, som hun ikke har prioriteret tidligere. Og den personlige del har hun også en klar plan med.

”Jeg vil invitere min familie på en rejse til den afrikanske savanne. Min datter er samme alder nu, som jeg var, da jeg oplevede den sydafrikanske natur første gang, og det vil jeg gerne give videre til hende. Den har nemlig været så vigtig for, hvordan resten af mit liv har formet sig,” slutter hun.

Men først skal hun bruge noget tid med sin forskningsgruppe. For uden dem, ville der ikke have været nogen EliteForsk-pris, fortæller hun.

”Det her har kun været muligt, fordi jeg har de bedste folk i min gruppe. Jeg ser det lige så meget som en pris, der er givet til min forskningsgruppe, hvis samspil jeg er så afhængig af i mit arbejde,” siger Eline Lorenzen.

Du kan læse mere om Eline Lorenzens forskning her.

Kontakt:

Professor Eline Lorenzen