2. februar 2023

ERC-bevilling skal forebygge stofskiftesygdomme

BEVILLING

Zach Gerhart-Hines fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet har modtaget Det Europæiske Forskningsråds prestigefyldte Consolidator Grant til et projekt, der skal levere ny viden om en hidtil ukendt signaleringsvej mellem hjernen og fedtvævet. Den nye viden kan muligvis bruges til at forebygge stofskiftesygdomme.

Zach portræt

Lektor Zach Gerhart-Hines fra Novo Nordisk Foundation Center for Metabolic Research på Københavns Universitet har modtaget Det Europæiske Forskningsråds Consolidator Grant.

Rådet har tildelt to millioner euro over de næste fem år til Zach Gerhart-Hines’ banebrydende projekt, der har til formål at levere viden om en hidtil ukendt signaleringsvej mellem hjernen og kroppens fedtvæv. Viden, som muligvis kan medvirke til at forebygge stofskiftesygdomme.

Fedme og type 2-diabetes er blandt de sygdomme, som har størst negativ indvirkning på folkesundheden i dag, og som virkelig belaster sundhedssystemet.

”Disse sygdomme opstår som følge af kalorieoverskud, når vi spiser for meget og bevæger os for lidt. Vores primære mål er at forstå, hvordan kroppens fedtstofskifte er forbundet med trangen til at spise, som styres af hjernen, og derigennem understøtte et sundt kalorieniveau. Projektet, som har titlen ”HEAT-UP”, skal desuden undersøge det behandlingsmæssige potentiale. Det vil sige, om vi med medicin rettet mod netop denne signaleringsvej kan øge kalorieforbrændingen og nedsætte appetitten, uden at patienten skal døje med kvalme. Vi håber, det vil vise sig at være en effektiv metode til at opnå glukosekontrol og vægttab for patienter med type 2-diabetes og fedme” siger han.

Muligt gennembrud inden for fedmeforskning

Trods betydelige fremskridt inden for fedmemedicin, er der stadig ingen lægemidler, der er lige så effektive som kirurgisk behandling, især blandt patienter, som både lider af type 2-diabetes og fedme. Desuden er den medicin der ér tilgængelig, forbundet med flere uheldige bivirkninger, bl.a. kvalme, forklarer Zach Gerhart-Hines.

”Det kan være, fordi eksisterende lægemidler udelukkende søger at reducere patientens madindtag og ikke øger kalorieforbrændingen. Vi har identificeret en signaleringsvej mellem kroppens fedtvæv og centralnervesystemet, som er uafhængig af leptin, og som både kan medvirke til at øge kroppens energiforbrug og nedbringe madindtaget. Vi tror, at dette vil kunne føre til et gennembrud inden for fedme- og diabetesforskning,” siger Zach Gerhart-Hines og forsætter:

”Vi opdagede signaleringsvejen ved hjælp af receptorprofiler og genetisk affinitet og udviklede derfor en særlig agonist, som målrettet formåede at nedbringe vægten og øge kroppens lipid- og glukosehomeostase i mus med fedme. Vi ved imidlertid ikke nok om de fysiologiske signaleringsmekanismer for denne receptor i kroppens fedtvæv og centralnervesystemet, som påvirker kroppens energibalance gennem perifer kalorieforbrænding og central kontrol af madindtaget.”

Som en del af HEAT-Up projektet vil forskerne beskrive forbindelsen mellem fedtvævet og centralnervesystemet ved hjælp af såkaldt ”single-celle” analyse og teste ny viden på mus og menneskeligt fedtvæv. De vil desuden undersøge, hvordan kroppens stofskifte er påvirket, ved at kombinere administration af denne særlige agonist med avanceret virus-, genetisk og kirurgisk manipulation af receptoren og nerveforbindelserne i fedtvævet og centralnervesystemet.

“Bevillingen fra Det Europæiske Forskningsråd er ikke bare en milepæl i min personlige karriere. Den er også et bevis på og en anerkendelse af, at det, vi laver her, er væsentligt. Det er mit fremragende teams fortjeneste, at vi har fået bevillingen,” siger Zach Gerhart-Hines.