9. februar 2023

Hvor mange beboelige planeter findes i Mælkevejen? Det vil ny forskning besvare

BEVILLING

Med en stor bevilling fra Carlsbergfondet skal forskere fra Globe Institute forstå, hvor mange beboelige planeter, der findes i Mælkevejen. Professor Anders Johansen modtager knap 20 millioner kroner til projektet.

mælkevejen
Foto: Vincentiu Solomon/Unsplash.

Astronomer kender til mere end 5.000 exoplaneter, som er planeter, der kredser om andre stjerner end Solen. Men er de overhovedet beboelige? Og hvor mange af dem er der i Mælkevejen?

Med 19,8 millioner kroner fra Carlsbergsfondet skal professor Anders Johansen og hans forskerhold finde ud af, om planeterne har betingelser for liv.

”Vores projekt handler om at forstå, hvordan planeter som Jorden dannes omkring andre stjerner. Det vil sige planeter, som har en passende afstand til værtstjernen til, at vand kan være flydende på overfladen,” siger Anders Johansen om projektet, de har døbt ’FIRSTATMO’.

Projektet kan virkelig flytte vores viden i forhold til at forstå, hvor mange beboelige planeter, der findes i vores galakse.

Professor Anders Johansen

For at besvare spørgsmålet, vil forskerne undersøge, hvordan exoplaneter dannes omkring andre stjerner, og hvilke atmosfærer de har, og hvad atmosfæren består af. At måle exoplaneters atmosfære er noget, der er blevet muligt med det nye superteleskop James Webb, der blev opsendt i 2021, og som bragte smukke billeder til offentligheden i sommeren 2022.

Anders Johansens forskningsprojekt er en del af Carlsbergfondets Semper Ardens: Advance-bevillingerne på 179 millioner kroner fordelt på ti projekter.

”Mit forskerhold har været centrale i en ny teori om, at planeter bliver dannet af små støvpartikler med is og kulstof. Det er derfor et oplagt skridt for os at kombinere vores ekspertise i et tværdisciplinært projekt, der virkelig kan flytte vores viden i forhold til at forstå, hvor mange beboelige planeter, der findes i vores galakse,” siger Anders Johansen om projektet, de har døbt ’FIRSTATMO’.

Projektet kører fra 2023 til 2028 og skal drives af en gruppe forskere på Globe Institute, der alle forsker i teoretiske modeller for planetdannelse.

De skal også arbejde sammen med kolleger fra Heidelberg, Paris og Zürich på at forstå, hvordan exoplaneter dannes og på at sammenligne deres modeller med observationer af exoplaneter, fortæller Anders Johansen.

”Det betyder meget at få Semper Ardens-bevillingen, for det giver en enorm arbejdsro - jeg kan fokusere nu i de kommende år på at udvikle vores teorier for planetdannelse i retning af at forstå, hvordan planeter som Jorden dannes omkring andre stjerner," siger han.

Professor Anders Johansen
anders.johansen@sund.ku.dk