13. marts 2023

Risiko for hjerteproblemer får flere til at tage influenzavaccine

Vaccination

Flere danskere lod sig vaccinere mod influenza, hvis de modtog et informationsbrev, der fortalte, at influenzavacciner også reducerer risikoen for hjerteproblemer, viser et stort dansk studie. Studiet er udgivet i The Lancet og er det største af sin slags, der nogensinde er udført.

nål med væske i
Foto: Canva.

Hvert år er influenza årsag til mere end 500.000 dødsfald på verdensplan, og det er især højrisikogrupper, der bliver ramt, herunder ældre og personer med diabetes, hjertesygdom og andre kroniske sygdomme.

Derfor anbefaler sundhedsmyndighederne, at alle over 64 år og folk med kroniske sygdomme lader sig vaccinere mod influenza en gang om året.

Nu viser nyt studie fra Københavns Universitet og Herlev og Gentofte Hospital, at man kan få flere til at smøge ærmet op, hvis man fortæller dem om forbindelsen mellem influenzainfektion og øget risiko for hjerteproblemer.

Studiet, der involverede alle voksne danskere over 64 år, er udgivet i The Lancet.

”De eneste to nudgingstrategier, der fik flere til at tage imod vaccinen, var den simple påmindelse og forklaringen om, at influenzavaccination kan være med til at forebygge hjerte-kar-sygdom,” siger professor og sidsteforfatter til studiet Tor Biering-Sørensen fra Center for Translational Cardiology and Pragmatic Randomized Trials, som er et samarbejde mellem Afdeling for Hjertesygdomme på Herlev og Gentofte Hospital og Biomedicinsk Institut på Københavns Universitet.

Forskerne bag studiet forventer, at nudging-metoden vil have en endnu større effekt i lande, hvor vaccineoptaget er lavere end i Danmark. Denmark er nemlig blandt de lande i verden, hvor flest borgere lader sig vaccinere med over 80 procent i denne sæson.

Til sammenligning lod kun 49 procent af alle voksne amerikanere sig vaccinere i influenzasæsonen 2021-2022 – trods anbefalinger om at lade sig vaccinere mod influenza én gang årligt.

Mange lande er bagud på vaccination

I mange lande tager langt fra nok borgere imod tilbuddet om vaccination, og det gælder især unge mennesker med kroniske sygdomme som for eksempel netop hjertesygdomme.

”Det er vigtigt, at vi finder nye måder at øge andelen af borgere, som lader sig vaccinere mod influenza og andre infektionssygdomme, da vaccination er med til at forebygge smitsomme sygdomme. I et separat studie har vi for eksempel fokus på andre risikogrupper, blandt andre personer med diabetes,” fortæller Tor Biering-Sørensen, der er professor på Københavns Universitet og læge på hjerteafdelingen på Rigshospitalet.

”Især når det kommer til influenza, er andelen af borgere på verdensplan, der bliver vaccineret, langt under de 75 procent, der ifølge WHO som minimum bør blive vaccineret.”

NUDGE-FLU, som er titlen på forskningsprojektet, involverede 964.870 danskere i alderen 65 år og op efter (fra i alt 691.820 husstande), som modtog et ud af ni forskellige elektroniske breve, der bl.a. informerede borgerne om den kommende influenzasæson, og hvorfor det er vigtigt at blive vaccineret.

Formålet var at undersøge, om nogle af brevene fik tilslutningen til vaccinationsprogrammet til at stige, og i så fald hvilke breve.

Antallet af personer, der lod sig vaccinere, var signifikant højere i den gruppe, der modtog et brev med information om, at vaccination kan have en beskyttende effekt på hjerte-kar-systemet (81,00 versus 80,12 procent), samt i den gruppe, hvor brevene henholdsvis forklarede vigtigheden af influenzavaccination generelt og mindede borgerne om muligheden for at blive vaccineret ved starten af studiet og igen 14 dage senere (80,85 versus 80,12 procent).

Venter på data om indlæggelse

Ifølge Tor Biering-Sørensen er der behov for mere forskning i borgerinformation, der kobler influenza med hjerte-kar-problemer.

”Som kardiolog er det interessant, at den nudgingstrategi, der virkede bedst, slet og ret bestod af information om, at vaccination potentielt set kan forebygge følgesygdomme, herunder hjerte-kar-problemer. Den overgik endda strategien med blot at sende et påmindelses brev, som var den strategi vi havde de størst forventninger til.”

Han tilføjer, at det eneste, det kræver med denne slags strategier, er en e-mail, en sms eller andre online kommunikations redskaber, som vil kunne implementere vores resultater på verdensplan  – en meget prisbillig strategi, som potentielt set kan forebygge influenzarelaterede dødsfald og følgesygdomme.

Studiet er begrænset til Danmark, hvor borgerne har gratis adgang til influenzavaccination, hvilket betyder, at resultatet kan være anderledes i lande, hvor omkostninger forbundet med vaccination kan vise sig at være en udfordring.

Forskerne venter nu især på data, der vil vise, om antallet af patienter indlagt på landets sygehuse med sæsonbetinget influenza eller følgesygdomme er faldet som følge af den øgede vaccinations tilslutning som brevene førte til.

Studiet er finansieret af Sanofi. Det blev udgivet i The Lancet samtidig med offentliggørelsen af resultaterne. http://doi.org/10.1016/S0140-6736(23)00349-5

Professor og læge Tor Biering-Sørensen
tobs@sund.ku.dk