14. april 2023

Nu kan etableringen af ny lægeuddannelse i Region Sjælland for alvor begynde

Uddannelse

Planerne for en ny lægeuddannelse i Region Sjælland er blevet godkendt af Uddannelses- og Forskningsministeren. ”Nu er uddannelsen en realitet,” siger Jørgen Kurtzhals, prodekan på Københavns Universitet. En milepæl, lyder det fra Region Sjællands regionsrådsformand Heino Knudsen.

Uddannelse
Foto: Region Sjælland.

I 2024 skal de første 110 studerende begynde på den nye lægeuddannelse i Region Sjælland. Året efter starter endnu 110 og så videre. I 2030 vil der således gå over 600 studerende på den nye uddannelse i medicin.

Det er nu helt sikkert, da Uddannelses- og Forskningsministeren ved en såkaldt prækvalificering har godkendt Københavns Universitets planer om i samarbejde med Region Sjælland at dublere den nuværende lægeuddannelse på Panum i København.

”Prækvalificeringen betyder, at nu er lægeuddannelsen i Region Sjælland en realitet. Vi har nu en lægeuddannelse mere på KU, og det er tid til at levere. Det har vi heldigvis en meget konkret køreplan for,” siger Jørgen Kurtzhals, prodekan for uddannelse på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet og tilføjer:

”Vi har selvfølgelig hele tiden regnet med, at vi nok skulle få prækvalifikationen - dels fordi der er stor politisk vilje bag det her. Og så fordi den hjælper med at løse en regional udfordring, vi er stolte over at tage medansvar for.”

Den nye lægeuddannelse bygger videre på Københavns Universitets kandidat-spor i Region Sjælland. Her har kandidatstuderende siden 2019 kunne vælge at få en del af deres uddannelse i Region Sjælland med undervisning og klinikophold forankret på sygehusene, i for eksempel Slagelse, Holbæk, Nykøbing Falster og Køge.

På vej mod bedre lægedækning i Region Sjælland

Regionsrådsformand for Region Sjælland Heino Knudsen ser udvidelsen af lægeuddannelsen i Region Sjælland som en central del af i regionens indsats med at sikre sundhedstilbud af høj kvalitet til borgerne.

”Kommende læger kan allerede nu tage en del af uddannelsen i vores region. Det har mange læger under uddannelse valgt at gøre og været glade for. Denne udvidelse af lægeuddannelsen i Region Sjælland er et helt afgørende i arbejdet med at få skabt den fulde og komplette uddannelse i vores region, og det er et meget vigtigt skridt i indsatsen mod at sikre en bedre lægedækning hos os. Vi vil uddanne læger med fokus på de udfordringer, regionens borgere står med”, siger Heino Knudsen.

Region Sjælland er den region med færrest læger per indbygger.

”Vores borgere må ikke være dårligere stillet end i andre dele af landet, når vi taler adgang til læger og sundhedsydelser. Derfor arbejder vi intenst på at få flere læger til at slå sig ned i hele regionen. At vi fremover selv kan uddanne lægerne er en vigtig milepæl i den indsats,” siger han.

En fuld lægeuddannelse i Region Sjælland er en del af den brede politiske aftale om bedre muligheder for uddannelse i hele Danmark. Med aftalen fulgte 10,1 millioner kroner til etablering og 4 millioner kroner årligt til drift.

”En lægeuddannelse i Region Sjælland er en enorm milepæl. Det er virkeligt dejligt, da det er noget, vi har arbejdet hårdt for. Vores ambition er fortsat, at Folketinget vil afsætte et større økonomisk råderum, så flere dele af uddannelsen også kan ske i Region Sjælland, så de kommende læger får hele deres uddannelse forankret i regionen. Det vi gør nu og min vision om endnu mere uddannelse i regionen er vigtigt for vores arbejde med mere lighed i sundhedsvæsenet og et Danmark i bedre balance,” siger Heino Knudsen.

Den lille uddannelse i den store

Torben Lykke Sørensen, der er studieleder på medicinuddannelsen på Københavns Universitet, har været med siden begyndelsen af etableringen af den nye lægeuddannelse og var også med til at etablere Region Sjælland sporet.

”Kvalitetsmæssigt er den nye lægeuddannelse i Region Sjælland den samme, som den vi allerede har,” siger han og tilføjer:

”I Region Sjælland er der mulighed for at tage den store kvalitetsuddannelse i det mindre miljø, med de fordele, der er ved det. Det kan for eksempel være et tættere lokalmiljø, hvor de studerende kender hinanden og underviserne. Det kan give fordele, når det gælder trivsel og et trygt læringsmiljø. Desuden vil der også være mere kontinuitet som studerende, da de følger det samme hold og er på det samme sygehus.”

Prodekan for uddannelse Jørgen Kurtzhals
joku@sund.ku.dk