21. juni 2023

“Det bedste ved forskning er muligheden for at være den første til at gøre en vigtig opdagelse”

KFJ-prisen

To forskere fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet bliver hædret med den prestigefyldte KFJ-pris, der hvert år bliver uddelt af Kirsten og Freddy Johansens Fond til forskere, som har lavet enestående præstationer inden for blandt andet lægevidenskaben.

Modtagere af KFJ-prisen
Messoud Ashina (venstre) og Ian Hickson (højre). Foto: Povl Lystrup Thomsen.

I år går den prækliniske pris til Ian David Hickson, der er professor på Institut for Cellulær og Molekylær Medicin, mens den kliniske pris går til Messoud Ashina, der er professor på Institut for Klinisk Medicin. Med priserne følger 1,75 millioner kroner.

Vi har spurgt Ian David Hickson, hvad der har inspireret ham i hans karriere, og hvordan han er nået dertil, hvor han er i dag.

Hvad handler din forskning om, og hvorfor er den vigtig?

Vi undersøger, hvordan vores DNA opretholdes, hvordan det forbliver stabilt, og hvordan det danner strukturer, også kaldet kromosomer. Formålet med vores forskning er at forstå, hvad der sker med kromosomerne, når vi mennesker bliver syge. Mange sygdomme opstår nemlig, når kromosomerne ikke er stabile. Kræft er en af dem. Det er rent faktisk en sygdom i vores DNA, i kromosomerne. Kræft er imidlertid langt fra den eneste sygdom, der kan kædes sammen med kromosomerne. Det samme kan neurodegenerative lidelser, hvor dele af hjernen langsomt nedbrydes. Det er vigtigt at forstå, hvordan sygdomme opstår. Det giver os indblik i kroppens mekanismer, men vigtigst af alt hjælper det os til at udvikle nye, bedre behandlinger.

Hvornår fandt du ud af, at du ville være forsker?

Forskning har altid fascineret mig. Jeg vidste, at det var den vej, jeg ville gå. Men tidligere i mit liv forstod jeg ikke helt, hvad det indebar. Da jeg kom på universitetet, meldte jeg mig derfor som frivillig i et laboratorium – både fordi en af mine venner arbejdede der, men også fordi jeg gerne ville lære mere om faget. Det var der, det rigtig gik op for mig, at jeg ville være forsker. Jeg ansøgte derfor om en plads som ph.d.-studerende på universitetet.

Jeg har altid været fascineret af nye opdagelser. Det bedste ved forskning er muligheden for at være den første til at gøre en vigtig opdagelse. Det er tanken om, at vi er tæt på at gøre en opdagelse, der vil bidrage til vores samlede viden om menneskets biologi.

Hvem har været den største inspiration i din karriere?

Der er ret mange mennesker, som har inspireret mig. Den person, som nok har været min største inspiration og virkelig har påvirket min karriere, er en, som fik en hel afdeling på University of Oxford opkaldt efter sig: Weatherall Institute of Molecular Medicine. David Weatherall var afdelingens første leder, og han var på mange måder foran sin tid. Han var en af dem, som forsøgte at få de lægevidenskabelige forskere til at forstå, at vi aldrig bliver i stand til at behandle samtlige sygdomme, hvis vi ikke kombinerer molekylærvidenskab og lægevidenskab.

Hvad har været den største udfordring i din karriere?

Jeg tror, jeg har været heldig. Jeg har aldrig stået over for en udfordring, jeg ikke har kunnet løse. Vi lever i en verden, hvor vi bruger halvdelen af vores tid på at skaffe penge til at gøre det, vi gerne vil gøre. På den måde kan man sige, at det at skaffe fondsmidler er en konstant udfordring. Det er lykkedes mig at skaffe penge fra forskellige fonde gennem årene, og jeg har være utrolig heldig at befinde mig på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt.

Hvad er du mest stolt af i din karriere?

Jeg er mest stolt af noget af det, vi arbejder med lige nu. Her gør jeg noget, som egentlig er ret usædvanligt for en lægevidenskabelig forsker: Jeg samarbejder med teoretiske og eksperimentelle fysikere. Jeg har været heldig at få centermidler til projektet, hvilket betyder, at der er god tid til at arbejde med noget, der måske tager fem år. Så jeg har brugt de seneste år på at udvikle et helt nyt system til at undersøge kromosomer bestående af metoder og principper, som egentlig har været forbeholdt fysikere – de fleste biologer har end ikke hørt om dem.

Hvad er dit vigtigste råd til dem, der gerne vil forske?

Spring ud i det. Det er et utrolig spændende arbejde. Hvis du gerne vil beskæftige dig med grundforskning, er universitetet stadig det bedste sted at søge hen. Lad være med at spekulere på, at din kontrakt udløber på et tidspunkt. Hvis du synes, det er spændende, er det bare med at komme i gang. Det eneste, du skal bekymre dig om, er at gøre det godt. Det eneste, du skal bekymre dig om, er at bedrive spændende forskning. Du skal ikke bekymre dig om de udfordringer, du kan komme til at stå over for i fremtiden. Hvis du gør det godt, skal alt det andet nok ordne sig.

On KFJ-prisen

Hvert år uddeles Kirsten og Freddy Johansen Fondens pris til to forskere, der har begået enestående præstationer inden for blandt andet lægevidenskaben. Med begge priser følger 1,75 millioner kroner, hvoraf 250.000 kroner er en personlig pris.

Professor Ian Hickson

iandh@sund.ku.dk