29. juni 2023

Dine mundbakterier kan ende i hjernen. Nu skal tandlæger på Rigshospitalet oftere undersøge patienter

mundbakterier

Bakterier i munden kan være årsag til sygdomme i resten af kroppen. Ny forskning fra Odontologisk Institut på Københavns Universitet er nu med til at ændre behandlingsgang på Rigshospitalet.

tandlægeredskaber
"Det er vigtigt for os at gøre den brede offentlighed opmærksom på, at man ikke kun går til tandlægen for at få tjekket, om man har huller i tænderne, men også for at blive undersøgt for bakterielle sygdomme, selvom man ingen symptomer har," siger forskere bag nyt studie. Foto: Canva.

Karius og Baktus blev som bekendt skyllet ud af munden, når tænderne blev børstet. Men sådan er det ikke altid. Faktisk kan bakterier i mundhulen rejse fra munden og ud i blodbanen og hele vejen op til hjernen. Her kan de blandt andet være årsag til en betændelsestilstand, som man kalder hjerneabscess.

Tilstanden er heldigvis sjælden, men ubehandlet kan den være dødelig.

Man har altid vidst, at bakterierne kommer et andet sted fra i kroppen, men i mindre grad hvorfra. Og så er det svært at behandle årsagen, hvis man ikke ved, hvor man skal sætte ind.

Nu viser forskning fra Københavns Universitet, at over halvdelen af de patienter, der bliver indlagt på Rigshospitalet med hjerneabsces, har hjerneabsces, som sandsynligvis udspringer fra bakterier i mundhulen.

”Konkret betyder det, at man nu springer en analysegang over på infektionsmedicinsk afdeling på Rigshospitalet, hvis der identificeres bakterier fra mundhulen i abscessen. I stedet for, at radiologerne skal kigge på røntgenbilleder og vurdere, om der er grund til at sende patienten til tandlægen, så kommer patienterne nu direkte til tandlægerne, hvilket sikrer patienterne hurtigere relevant tandfaglig diagnostik og behandling,” siger lektor Merete Markvart ved Odontologisk Institut på Københavns Universitet.

Større sammenhæng mellem mund og krop

Fundet er gjort ved at undersøge alle de patienter, der har været indlagt med hjerneabscess på Rigshospitalet i perioden 2015-2019.

”Vi har undersøgt, hvor mange af patienterne, der opfyldte tre specifikke krav ved indlæggelse. Først om der blev fundet bakterier involveret i infektion i hjernen, som er en del af de bakterier, som findes i mundhulen. Derefter om patienterne havde infektioner i mundhulen, da de blev indlagt, og sidst undersøgte vi, at der ikke blev fundet andre mulige bakterielle infektioner ved indlæggelse, som kunne være ophav til den aktuelle hjerneabscess,” forklarer Merete Markvart.

Studiet illustrerer en større sammenhæng mellem sygdomme i mundhulen og sygdomme i resten af kroppen. Sygdommene som rodspidsbetændelse og parodontitis giver ofte ikke symptomer hos patienten.

”Det er vigtigt for os at gøre den brede offentlighed opmærksom på, at man ikke kun går til tandlægen for at få tjekket, om man har huller i tænderne, men også for at blive undersøgt for bakterielle sygdomme, selvom man ingen symptomer har,” siger tandlæge og ph.d.-studerende Frederik V. B. Jespersen, der er førsteforfatter til studiet.

Bakterier i mund kan også give betændelse i hjertet

Sygdomme i mundhulen kan hos langt de fleste blive behandlet med simple indgreb hos tandlægen, men for nogle kan det udvikle sig til en meget kritisk tilstand som hjerneabscess. Hvis det sker, og patienterne bliver indlagt, har de det oftest så dårligt, at de ikke engang er ved bevidsthed.

Næste skridt er at undersøge, hvorfor nogle patienter har større risiko for at udvikle hjerneabsces end andre.

”Hjerneabsces er ikke den eneste sygdom, man kan få i resten af kroppen på grund af bakterier i mundhulen. Man kan også få betændelse på hjerteklapperne, hvor man kan konstatere, at der ofte er mikroorganismer fra mundhulen involveret i den bakterielle infektion,” fortæller Merete Markvart.

Mikroorganismer fra mundhulen er også fundet andre steder i kroppen herunder i for eksempel karvæggen af blodårer, når patienten lider af åreforkalkning, og det er anerkendt, at der er sammenhænge mellem sygdomme i mundhulen og flere generelle sygdomme.

Læs hele studiet ’Cerebral abscesses with odontogenic origin: a population-based cohort study’ her.

Lektor Merete Markvart
mema@sund.ku.dk