29. juni 2023

Grøntsager og bælgfrugter kan forebygge hjertesygdomme

Hjerte-kar-sygdomme

Vegetarisk og vegansk kost kan være med til at forebygge højt kolesterol og mindske risikoen for hjertekarsygdomme, der er den hyppigste dødsårsag blandt mennesker over 50 år.

grøntsager
"Vegetarisk og vegansk kost kan reducere mængden af dårligt kolesterol med 14 procent i forhold til en gennemsnitlig kost, der indeholder kød," siger forsker bag nyt studie. Foto: Unsplash.

Det er velkendt at planterig kost er sundt for dit hjerte, men den præcise effekt på kolesteroltallet er ikke kendt.

Kolesterol er en af årsagerne til hjertekarsygdomme, og derfor er det vigtigt at blive klogere på, hvilken indflydelse kosten har.

Netop det gør et nyt studie fra Københavns Universitet og Rigshospitalet, der viser effekten af vegetarisk og vegansk kost på kolesteroltallet.

”Vegetarisk og vegansk kost kan reducere mængden af dårligt kolesterol med 14 procent i forhold til en gennemsnitlig kost, der indeholder kød,” siger lægestuderende på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet Caroline Amalie Koch, der er en af forskerne bag det nye studie.

Kolesterol er noget, kroppen selv danner, og som vi får, når vi spiser. Der findes forskellige former for kolesterol. Det dårlige kolesterol kan øge risikoen for det, man kalder åreforkalkning. Det giver forsnævringer i blodkarrene og gør, at man kan få blodpropper og hjertekarsygdomme.

”Den plantebaserede kost har cirka en tredjedel af den effekt, som kolesterolsænkende medicin har. Det svarer til, at spiser man plantebaseret i fem år, kan man reducere risikoen for hjertekarsygdom med cirka syv procent,” siger Caroline Amalie Koch.

Det betyder, at hvis man for eksempel er midt i 20’erne, når man begynder at spise plantebaseret, så har man reduceret sin risiko for en hjertekarsygdom med 20 procent, når man fylder 40 år.

Flere med hjertesygdomme og den hyppigste dødsårsag

At forskerne netop er interesserede i hjertekarsygdomme skyldes, at det rammer mange mennesker – både i Danmark og på verdensplan.

”Hjertekarsygdomme er den hyppigste dødsårsag blandt mennesker over 50 år. Derfor er vores resultater vigtige for at kunne forebygge hjertekarsygdom tidligt,” siger Caroline Amalie Koch.

Læge og ph.d. Emilie Westerlin Kjeldsen, som også står bag studiet, tilføjer:

”En vigtig observation i vores undersøgelse var, at effekten af vegetarisk og vegansk kost på det dårlige kolesterol var ens i forskellige globale regioner og uafhængig af alder og sygdomsstatus.”

Ruth Frikke-Schmidt, professor på Institut for Klinisk Medicin ved Københavns Universitet, fortæller, at de nye forskningsresultater kommer på et vigtigt tidspunkt, fordi antallet af hjertekarsygdomme i verden stiger.

”Nye data fra Verdenssundhedsorganisationen viser, at hjertekarsygdom stiger i både høj-, middel- og lavindkomstlande. Efter en lang periode, hvor forekomsten af hjertekarsygdom er faldet i højindkomstlande, stiger forekomsten nu igen i befolkningen,” siger hun.

”Kolesterolsænkende medicin er mere effektivt end plantebaseret kost, og har lægen udskrevet det, er det meget vigtigt, at man tager den. En sund plantebaseret kost, der følger de nationale kostråd og anbefalinger fra patientforeninger, er et vigtigt supplement.”

Godt for sundhed og klima

Kosten kan også være godt for klimaet. Kostens såkaldte klimaaftryk kan nemlig mindskes med 20-35 procent ved at reducere mængden af animalske fødevarer, og op til 45-50 procent ved at overgå til veganske kostformer. Det viser beregninger fra Fødevareinstituttet på DTU. De beregninger danner blandt andet grundlag for Fødevarestyrelsens officielle kostråd, som anbefaler, at man spiser planterigt, varieret og ikke for meget.

”Planterig kost er derfor central for at ændre vores fødevareproduktion til at blive mere bæredygtig, samtidig med at den reducerer risiko for hjertekarsygdom,” siger Caroline Amalie Koch og tilføjer:

”Studiet er også med til at kortlægge nogle af sundhedseffekterne ved at spise mere plantebaseret, og det er der jo mange flere, der er begyndt på. Selvom der er en almen forståelse af, at det er godt for os, så er det også vigtigt at finde ud af, hvorfor og hvordan, det er godt for os.”

Studiet er udgivet i European Heart Journal og kan læses her.

Sådan har forskerne gjort

Studiet er et såkaldt systematisk review og en meta-analyse. Forskerne har lavet en systematisk søgning på alle kliniske lodtrækningsstudier, der har undersøgt sammenhængen mellem vegetarisk og vegansk kost og kolesterol, sammenlignet med kost, der indeholder kød og andre animalske fødevarer. De enkelte resultater har de summeret i en samlet robust beregning, der slår fast, at vegetarisk eller vegansk kost sænker dit kolesteroltal betydeligt.

Caroline Amalie Koch
caroline.amalie.koch.01@regionh.dk