19. juni 2023

Hjerneforsker modtager Jahre-prisen for opdagelsen af hjernens rengøringssystem

Pris

Professor Maiken Nedergaard modtager den anerkendte medicinske Anders Jahre-pris 2023 for sin banebrydende hjerneforskning, der har ført til opdagelsen og kortlægningen af hjernens eget rengøringssystem, det glymfatiske system. Med prisen følger en million norske kroner.

Maiken Nedergaard
Professor Maiken Nedergaard modtager den prestigefyldte Anders Jahre-pris for medicinsk forskning, som hylder international opsigtsvækkende forskning. Prisen bliver uddelt årligt af Universitetet i Oslo.

Mens vi sover, rydder hjernen op i de affaldsstoffer, der hober sig op, når der er aktivitet i hjernen. Den proces bliver kaldt det glymfatiske system, og er en slags rengøring af hjernen. Systemet sørger for, at hjernen renser sig selv ved at skylle affaldsstoffer i form af proteiner væk fra hjernen igen. Hvis proteinerne hober sig op, kan de nedsætte hjernecellernes funktion og øge risikoen for demenssygdomme.

Maiken Nedergaard, der er professor på Center for Translational Neuromedicine, opdagede og beskrev for første gang systemet i 2012, og de seneste år har hun kortlagt systemet i detaljer. Hendes forskning har stor betydning for forståelsen af, hvordan hjernen fungerer, og hvad der går galt, når hjernen bliver ramt af sygdom, men også hvordan vi på sigt kan få bedre behandlinger.

Nu modtager hun den prestigefyldte Anders Jahre-pris for medicinsk forskning, som hylder international opsigtsvækkende forskning. Prisen bliver uddelt årligt af Universitetet i Oslo.

”Det er en ære at modtage Anders Jahre-prisen for medicinsk forskning i 2023. Jeg er så glad for, at udvælgelseskomitéen har anerkendt vigtigheden af ​​det glymfatiske system - et hjernevæsketransportsystem, som min gruppe, vores samarbejdspartnere og andre har arbejdet på siden 2012,” siger Maiken Nedergaard til Universitetet i Oslo.

I sin og sine kollegers forskning har Maiken Nedergaard opdaget, at det glymfatiske system er mere aktivt, når vi sover, og det kan være med til at forklare, hvorfor vi har brug for søvn.

”Vores arbejde fremhæver betydningen af ​​søvn for eliminering af affaldsstoffer, som kan føre til demens. Vi håber, at den nye indsigt, som denne pris anerkender, snart vil føre til nye behandlingsmuligheder for patienter med Alzheimers og andre neurodegenerative sygdomme,” siger hun.

Professor Maiken Nedergaard
nedergaard@sund.ku.dk