21. juni 2023

"Hvis den første plan ikke lykkes, skal man ikke gå ned med flaget, men fortsætte med at finde nye løsninger"

KFJ-prisen

To forskere fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet bliver hædret med den prestigefyldte KFJ-pris, der hvert år bliver uddelt af Kirsten og Freddy Johansens Fond til enestående præstationer inden for blandt andet lægevidenskaben.

Prismodtagere
Messoud Ashina (venstre) og Ian Hickson (højre). Foto: Povl Lystrup Thomsen.

I år går den prækliniske pris til Ian David Hickson, der er professor på Institut for Cellulær og Molekylær Medicin, og den kliniske pris går til Messoud Ashina, der er professor på Institut for Klinisk Medicin. Med priserne følger 1,75 millioner kroner.

Vi har spurgt Messoud Ashina om, hvorfor han begyndte at forske, og hvad der har inspireret ham til en karriere inden for neurologien.

Hvad handler din forskning om, og hvorfor er den vigtig?

Min forskning koncentrerer sig primært om migræne, men jeg startede faktisk ved spændingshovedpine. Der brugte jeg metoder fra migræneforskningen til at forstå spændingshovedpine. Efter min ph.d.-afhandling og doktordisputats mente min mentor, professor Jes Olesen, at jeg skulle begynde med migræneforskningen på mennesker og videreudvikle hans metoder. Forskningen i migræne er vigtig, fordi sygdommen rammer mange mennesker og er utrolig invaliderende. Vores formål er derfor at finde biomarkører og opdage nye behandlingsmuligheder.

Hvornår fandt du ud af, at du ville være forsker?

Jeg har interesseret mig for neurologi, siden jeg var medicinstuderende i Aserbajdsjan. Jeg havde en ældre kvindelig professor, som stillede høje krav for at bestå neurologieksamen. Det gjorde, at jeg forberedte mig utrolig grundigt, og da min eksamen gik godt, opfordrede hun mig til at forfølge min interesse for neurologien. Siden dengang er jeg derfor gået målrettet efter at blive neurolog. Da jeg så fik min stilling ved neurologisk afdeling på Rigshospitalet, fik jeg øjnene op for forskningen og særligt brugen af skanningsmetoder som MR og PET.

Hvem har været den største inspiration i din karriere?

Det er helt sikkert Jes Olesen. Han er en ufattelig dygtig forsker, som jeg har lært mange ting af. Hans forskningsstil har jeg siden hen kombineret med min egen, så han lagde fundamentet for mig og har været den største inspirationskilde. Derudover har han givet mig frihed og mulighed for at udvikle mig og sætte mit eget præg på migræneforskningen.

Hvad har været den største udfordring i din karriere?

Det er ikke nok bare at forske og skrive videnskabelige artikler. Man skal også anskaffe fondsmidler til at finansiere sin forskning, og den proces har altid været en udfordring. At lære at skrive fondsansøgninger og formidle ideen bag sin forskning er en vigtig kompetence, som tager tid at tilegne sig. I sidste ende kan selv den mest originale og kvalitetsrige forskning ikke drives uden fondsstøtte.

Hvad er du mest stolt af i din karriere?

Jeg er mest stolt af de mennesker, som jeg har været med til at vejlede og uddanne. De er alle sammen succesfulde på hver deres måde. Det er det største kick, man kan få som professor, forsker og leder. Det er den største glæde.

Hvad er dit vigtigste råd til dem, der gerne vil forske?

Find en god mentor og forskergruppe. Det er vigtigt, at de har en klar plan og struktur. Man vil uden tvivl blive ramt af udfordringer før eller siden, men i det rette miljø er der altid løsninger og opbakning at hente. Og så husk, hvis den første plan ikke lykkes, skal man ikke gå ned med flaget, men fortsætte med at finde nye løsninger.

KFJ-prisen

Hvert år uddeles Kirsten og Freddy Johansen fondens pris til to forskere, der har begået enestående præstationer inden for blandt andet lægevidenskaben. Med begge priser følger 1,75 millioner kroner, hvoraf 250.000 er en personlig pris.

Professor Messoud Ashina

messoud.ashina@regionh.dk