12. juni 2023

Patienter med modermærkekræft kan måske få hjælp af hudens egne dræberceller

Huden

Vores hud indeholder særlige immunceller – såkaldte dræberceller - som kan beskytte mod infektioner eller forårsage inflammatoriske hudsygdomme. Nu har forskere på Karolinska Institutet i Sverige og Københavns Universitet i Danmark påvist, hvordan cellerne dannes, samt at patienter med modermærkekræft umiddelbart ser ud til at have bedre chancer for at overleve, hvis de har et stort antal af dræbercellerne.

Huden close up
Foto: Hvis vi er i stand til at påvise, hvordan de her celler opstår, kan vi være med til at forbedre eksisterende immunterapi af sygdomme som modermærkekræft, lyder det blandt andet fra forskerne bag.

Huden er en meget vigtig barriere, og hudens immunsystem beskytter os mod alt fra infektioner til hudkræft som for eksempel modermærkekræft. Men når hudens immunsystem ikke fungerer, som den skal, kan den også være årsag til mere almindelige sygdomme som psoriasis, vitiligo og eksem.

Hudbarrieren består blandt andet af immunceller, de såkaldte T celler, der i forbindelse med infektioner og betændelse omdannes til det, man kalder ”hukommelses T celler” og ”hukommelsesdræber T celler”. Dræber T celler kan effektivt angribe inficerede celler og bliver også aktiveret i forbindelse med immunterapi, hvor de bidrager til at kontrollere blandt andet modermærkekræft.

Nu kortlægger et nyt studie, hvordan dræber T celler dannes ud fra T celler i blodet, forklarer professor Liv Eidsmo fra LEO Foundation Skin Immunology Research Center ved Københavns Universitet.

“Vi har set på de basale egenskaber for dræber T celler i huden, som er ansvarlige for immunbeskyttelse, betændelse i huden og hudsygdomme som vitiligo. Da vi undersøgte tidligere data om modermærkekræft, opdagede vi, at de patienter, der levede længst med sygdommen, havde en større mængde af en bestemt ingrediens, der er vigtig i dannelsen af dræber T celler sammenlignet med patienter med kort overlevelsesrate,” forklarer den ene seniorforfatter Liv Eidsmo, som også er direktør for LEO Foundation Skin Immunology Research Center.

”I forsøg med inficerede mus har andre forskere kortlagt basale mekanismer i udviklingen af T celler i væv, men vores studie er det første, der viser, hvordan dræber T celler dannes i rask hud, samt at de dannelsesmekanismer, vi har kortlagt, er forbundet med længere overlevelsesrate hos patienter med modermærkekræft,” siger Liv Eidsmo.

Ny indsigt kan komme patienter med modermærkekræft til gavn

”Vi ved ikke særlig meget om, hvordan eller hvorfor dræber T celler opstår, eller om deres rolle i modermærkekræft,” fortæller professor og studiets anden seniorforfatter Yenan Bryceson fra Institutionen för Medicin, Huddinge på Karolinska Institutet.

”Hvis vi er i stand til at påvise, hvordan de her celler opstår, kan vi være med til at forbedre eksisterende immunterapi af sygdomme som modermærkekræft. Målet er derfor at udnytte resultaterne af studiet til at optimere immunterapibaseret T celleresponser med henblik på at forbedre immuncellernes evne til at bekæmpe kræftceller i vævet.”

Begrebsrammen og de videnskabelige hypoteser er udviklet i et samarbejde mellem Karolinska Institutet og forskere ved LEO Foundation Skin Immunology Research Center på Københavns Universitet. Studiet er udført i samarbejde med Karolinska Universitetssjukhuset, Nordiska Kliniken og Vrinnevi Hospital.

Wenning Zheng fra Liv Eidsmos forskergruppe på Københavns Universitet har analyseret genekspressionen af T celler fra huden samt data fra modermærkekræft. De to grupper har også samarbejdet om at analysere patientdata og opbygge eksperimentelle systemer med det formål at omdanne T celler fra blodet til vævsspecifikke T celler i huden.

Beatrice Zitti og Elena Hoffer fra Karolinska Institutet har isoleret T celler fra huden og blodet fra raske forsøgspersoner og ved hjælp af avancerede teknikker undersøgt genaktiviteten og -udtrykket i en række forskellige proteiner. Det har gjort dem i stand til at identificere de T celler i blodet med   potentiale til at udvikle sig til dræber T celler i huden eller andet væv. Ved at fjerne bestemte gener fandt de ligeledes frem til, hvilke gener der er nødvendige for dannelsen af dræber T celler.

Læs hele studiet her: “Human skin-resident CD8+ T cells require RUNX2 and RUNX3 for induction of cytotoxicity and expression of the integrin CD49a”.