31. juli 2023

Første kirurgiske ’Nobelpris’ går til professor fra KU

BJS Society Award

Ny, international pris går til professor Henrik Kehlet fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet for sin pionerindsats, der sørger for, at patienter verden over kommer godt igennem en operation.

HK

En gruppe internationale eksperter har valgt professor Henrik Kehlet som den første modtager af kirurgiens nye pris, BJS Society Award.

Professor Henrik Kehlet fra Institut for Klinisk Medicin på Københavns Universitet og Enhed for Kirurgisk Patofysiologi på Rigshospitalet modtager prisen for sit livslange arbejde med patientforløb og ”Enhanced Recovery After Surgery” (ERAS), der har ændret den kliniske praksis inden for flere kirurgiske områder og forbedret resultaterne for patienter over hele verden.

”Det betyder meget for mig at modtage denne pris. Jeg har altid ment, at det er vigtigt at se på, hvorfor patienterne er på hospitalet i første omgang og derefter arbejde baglæns derfra, trin for trin, for at undersøge de mange problemer, der kan påvirke patienternes resultater og helingsproces,” siger professor Henrik Kehlet.

Hæderen gives til personer, hvis exceptionelle indsats har haft afgørende betydning for udviklingen af bedre patientbehandling. Med prisen følger 100.000 euro, hvilket er den største pengepris af sin art inden for det kirurgiske felt.

Henrik Kehlet blev udvalgt blandt mere end 70 nominerede fra hele verden efter en udvælgelsesproces, der minder om udvælgelsesprocessen for Nobelprismodtagere.

Organisationen bag den nye pris er BJS Society, som ejer flere, store kirurgiske tidsskrifter og arbejder for at fremme forskning og udvikling på tværs af alle kirurgiske områder. Formanden i BJS Society, Professor Anders Bergenfelz, begrunder valget af Henrik Kehlet således:

”I BJS Society Awards beskrivelse står, at prismodtageren skal repræsentere en opdagelse, innovation eller videnskabelig undersøgelse inden for kirurgiens felt, der har ændret den kliniske praksis med en dybtgående indflydelse på patientbehandlingen. Det er åbenlyst klart, at professor Kehlets fremragende arbejde opfylder alle disse kriterier,” siger Ander Bergenfelz.

Bruges i alle kirurgiske selskaber

Henrik Kehlets forskningsinteresser har fokuseret på en bred vifte af specialer, der alle drejer sig om, hvordan man sørger for, at patienter kommer godt igennem en operation - herunder kirurgisk patofysiologi, akut smertefysiologi og behandling samt postoperativ træthed. Gennem årene er hans indsats kondenseret ned til konceptet ERAS, hvilket er en række protokoller, der sigter mod smerte- og risikofrie operationer.

Protokollerne er baseret på en række evidensbaserede tilgange til patienter, der kan anvendes før, under og efter operationen – og som støtter helingen ved at reducere kroppens stressreaktioner forårsaget operationen.

ERAS-protokoller giver ikke kun bedre resultater og hurtigere bedring for patienter, men giver også enorme økonomiske fordele for sundhedssystemet. Henrik Kehlets koncept er nu generelt accepteret og implementeret i alle kirurgiske selskaber, og med omkring 300 millioner kirurgiske indgreb om året på globalt plan har effekten af ERAS været betydelig.

Gennem hele sin karriere har Henrik Kehlet udgivet mere end 1.250 videnskabelige artikler og har holdt over 300 foredrag ved videnskabelige møder internationalt.

Journalist og pressemedarbejder Liva Polack
liva.polack@sund.ku.dk