12. september 2023

Eske Willerslev modtager prestigefyldt pris for sin forskning i menneskets evolution

Pris

Professor Eske Willerslev får den anerkendte Balzan-pris som en af de første danskere. Med prisen følger 784.000 euro, hvoraf halvdelen skal gå til forskningsprojekter med unge forskere.

Eske Willerslev
DNA-forsker Eske Willerslev modtager en anerkendt pris for sin forskning i menneskets evolution. Foto: Mikal Schlosser.

Professor ved Globe-instituttet på Københavns Universitet og Cambridge Universitet Eske Willerslev bliver med den fornemme pris hyldet for hans banebrydende forskning der blandt andet har udfoldet historien om hvem vi er som mennesker og hvor vi kommer fra.

"Da jeg fik beskeden om, at jeg blev tildelt Balzan-prisen, fattede jeg det ikke. Jeg måtte læse meddelelsen flere gange, før nyheden begyndte at synke ind. Det er en stor ære for en forsker at blive tildelt så prestigefyldt en pris, og det er bestemt et øjeblik at nyde, men sandheden er, at ingen forsker kan opnå noget som dette alene," siger Eske Willerslev, der er professor og direktør ved Lundbeck Foundation GeoGenetics Centre og Centre for Ancient Environmental Genomics (CAEG) ved Københavns Universitet.

Han får prisen for sin forskning, der bidrager til vores forståelse af menneskets evolution og for at gå forrest i brugen af ældgammel DNA fra tænder. Det bruger han til at identificere menneskelige patogener og at udvinde DNA direkte fra miljøprøver, hvilket åbner op for et nyt videnskabeligt felt.

"Forskning er en kollektiv indsats, og enhver pris tildelt til forskningspræstationer burde være en pris tildelt et forskningsteam. Jeg ser prisen som en anerkendelse af over 10 års fremragende forskning for GeoGenetik-gruppen som helhed, inklusive nuværende og tidligere medlemmer, og jeg er meget stolt af, hvad vi hidtil har opnået,” siger Eske Willerslev og tilføjer:

”Jeg holdt en offentlig forelæsning i Odense i går, da nyheden blev annonceret, så jeg kunne ikke følge med i offentliggørelsen, men jeg præsenterede vores forskning for offentligheden med ekstra stolthed."

Med den store anerkendelse følger 784.000 euro, svarende til omkring 5,8 mio. danske kroner, hvoraf halvdelen skal gå til forskningsprojekter med unge forskere. Han vil bruge prisen til at støtte unge forskere på Globe.

”Nu er tiden kommet til at lægge vores bedste forskningsindsats i for de næste generationer og for vores planets sundhed, og takket være Balzan Foundation's generøsitet vil det være muligt at støtte endnu flere af vores unge forskere hos GeoGenetik i deres søgen efter at forstå tidligere økosystems funktioner med det formål at forbedre fremtidig økosystems bæredygtighed.”

Læs mere om prisen her.

Kontakt: