4. oktober 2023

25 millioner til udvikling af databaser, der støtter forskning i medicin

Bevilling

To SUND-forskere har tilsammen modtaget over 25 millioner fra Novo Nordisk Fonden til at udvikle data systemer, der styrker forskning i medicin.

D og S
Med Research Infrastructure Programme, har forskere kunne søge midler til at styrke danske forskningsmiljøer ved at vedligeholde, styrke eller etablere åben forsknings-infrastruktur. Foto: Max Emil Madsen

Databaser i verdensklasse og andre faciliteter er helt centrale for at styrke den danske forskning i ny medicin og behandling. Og nu får området et enormt energi-boost.

Professor David E. Gloriam fra Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi og klinisk professor Sisse Rye Ostrowski fra Institut for Klinisk Medicin har nemlig modtaget henholdsvis 12 millioner kroner og næsten 14 millioner kroner. Midlerne kommer fra Novo Nordisk Fondens Research Infrastructure Programme.

David E. Gloriam har fået de 12 millioner til projektet ”Online research infrastructure for receptor function and drug design”.

Fokus for projektet er en gruppe af proteiner, kaldet GPCR’er, der er mål for en tredjedel af al medicin. For eksempel medicin til behandling af diabetes, infektioner, hjerte-kar sygdomme og kræft.

Proteinerne står for at formidle en lang række stimuli fra omverdenen til cellerne, blandt andet hormoner, signalstoffer, lugte- og lyssignaler. De er desuden med til at regulere en række vigtige fysiologiske processer.

“Den nye data-infrastruktur vil blive en nem og overskuelig indgang for forskere, så de kan finde en stor mængde information samt værktøjer om GPCR-proteinerne og den medicin, der kan ramme dem. Der er også værktøjer, som forskere kan bruge direkte i deres netbrowser til at designe ny eksperimenter,” siger David E. Gloriam.

Støtte til infrastruktur til forskning i personlig medicin

Sisse Rye Ostrowski fra Institut for Klinisk Medicin har fået næsten 14 millioner til et infrastruktur projekt med navnet “An open core facility and multi-omics data science platform promoting disease-wide precision medicine”.

Formålet med infrastrukturen er udvikle personlig medicin og at forbedre forebyggelse, diagnosticering og behandling ved at udvide og professionalisere brugen af eksisterende sundheds- og genetiske data samt nye multiomics data.

”Infrastruktur midlerne fra Novo Nordisk Fonden understøtter en eksisterende – og unik - data ressource opbygget på Rigshospitalet, med omfattende genomiske data fra 460.000 patienter og 150.000 raske donorer koblet med register data og medicinske journal data,” siger Sisse Rye Ostrowski og tilføjer:

”Data-infrastrukturen beriges i 2024 med helgenomer fra 60.000 raske donorer og proteomics på 50-100.000. Vi forventer, at data-infrastrukturen, gennem stærkt samarbejde med forskere fra Hospitaler, Universiteter og SME, vil bidrage til at indfri potentialet i de unikke danske registre og journal data, når disse kombineres med genetiske og multiomics data. Herved bidrager infrastrukturen til at udvikle personlig medicin.”