2. november 2023

SUND-forsker får vigtig anerkendelse for forskning i forebyggelse af hjertesygdomme

Pris

Professor og læge Tor Biering-Sørensen får Lundbeckfondens Young Investigator-pris 2023 for sin forskning i forebyggelse af hjertesygdomme. Prisen er en anerkendelse af hans forskning og videnskabelige bidrag til feltet.

Tor Biering-Sørensen
"Med prisens midler kan jeg udvide vores forskning inden for pragmatiske randomiserede studier, hvilket vi har været med til at revolutionere inden for de sidste par år," siger Tor Biering-Sørensen, der har vundet Lundbeckfondens Young Investigator-pris. Foto: Andreas Bennekou/Herlev og Gentofte Hospital.

Professor på Biomedicinsk Institut på Københavns Universitet Tor Biering-Sørensen modtager Lundbeckfondens Young Investigator-pris 2023 for sin forskning inden for hjertesygdomme og forebyggelse.

”Det er en kæmpe ære og anerkendelse for mig og min forskningsgruppe. Lundbeckfondens Young Investigator-Priser er en af de største priser og anerkendelser en ung forker som mig kan tildeles, så det betyder enormt meget. Forskning er en teamdisciplin og det er kun muligt at lave banebrydende forskning igennem teamwork, denne anerkendelse går derfor i ligeså høj grad til hele mit team. I år modtager endnu en af mine PhD studerende, Kristoffer Skaarup, en af Lundbeckfondens talent priser, og Kristoffer er den fjerde af min PhD studerende der vinder denne hæder, hvilket igen understreger hvor meget et godt forskningsteam betyder for at kunne lave god og vigtig forskning,” siger Tor Biering Sørensen.

Hans speciale er at opdage tidlige tegn på hjertelidelser ved hjælp af ultralydsundersøgelser. Dette gør det muligt at iværksætte forebyggende behandling i god tid og forhindre alvorlige hjerteproblemer senere i livet.

”Med prisens midler kan jeg udvide vores forskning inden for pragmatiske randomiserede studier, hvilket vi har været med til at revolutionere inden for de sidste par år, hvor vi benytter de danske registre til at gøre Danmark til verdens bedste sted at lave klinisk forskning.”

Tor Biering-Sørensen får blandt andet prisen som en anerkendelse for sin forskning, men også for sin aktivitet inden for videnskabsformidling, ledelse af forskningscentre og uddannelse af unge forskere.

Professor Tor Biering-Sørensen

Han har et tæt samarbejde med flere hospitaler og fokuserer på at bruge danske sundhedsdata til at udføre omfattende undersøgelser af forskellige behandlinger og initiativer, herunder vaccinationer for ældre borgere. Dette arbejde søger at afdække effekterne af højdosis-influenzavacciner og deres potentielle indvirkning på hjerte-kar-sygdomme.

”Vi har en unik mulighed for at være førende inden for klinisk forskning Danmark, men det kræver, at vi fortsætter med at sikre nem adgang til de danske registre, så vi kan benytte disse, så forskere kan få hurtig og direkte adgang. På den måde kan vi meget hurtigt gennemføre vigtige kliniske studier, som vi kan implementere i samfundet til gavn for alle borgerne,” siger Tor Biering-Sørensen.

Kontakt:

Professor Tor Biering-Sørensen