4. december 2023

Forskning i vacciner mod mulige pandemier i fremtiden får kæmpe bevilling

Bevilling

60 millioner fra Horizon Europe programmet går blandt andet til forskere fra SUND, der på baggrund af vaccineudvikling til covid-19 forsker i vacciner mod mulige pandemier i remtiden.

vaccine
VICI-Disease konsortiet modtager EU-bevillingen til at udvikle vacciner mod tre vira kaldet Nipah, Marburg og Sudan samt til at foretage kliniske tests af Nipah-virus-vaccinen indenfor fire år. Photo: Canva.

Under Corona-pandemien var forskere fra SUND med til at udvikle en speciel form for vaccine mod covid-19, kaldet kapsid virus-lignende partikel (cVLP) vaccine.

Nu har disse forskere, samlet et nyt konsortium (VICI-Disease), netop modtaget en stor bevilling på over 60 millioner kroner fra Europakommisionens program Horizon Europe til at fortsætte deres banebrydende arbejde med vacciner. En af de forskere er professor Adam F. Sander Bertelsen fra Centre for translational Medicine and Parasitology (CMP) på SUND.

“Den grundlæggende vaccineteknologi er nu valideret i fase-3 forsøg, hvor den har vist sig at være både sikker og meget effektiv. Særlig har teknologien vist sig at muliggøre induktion af stærke og langvarige antistofresponser uden brug af adjuvans. På den baggrund vil vi nu anvende teknologien til at udvikle effektive og holdbare vacciner mod kendte vira, der har potentiale for at kunne skabe en ny pandemi," siger Adam F. Sander Bertelsen.

Ud over forskere fra Københavns Universitet består VICI-Disease konsortiet af universitetshospitaler, forskningscentre og offentlige myndigheder fra hele verden. Det er Radboud University Medical Center, Centre de Recherches Médicales de Lambaréné, PSG Institute of Medical Sciences and Research, Friedrich-Loeffler-Institute og United States National Institute of Health. Men også de private virksomheder: AdaptVac og ExpreS2ion Biotechnologies.

Af de 60 millioner kroner modtager forskerne på SUND lige over fem millioner kroner. Resten fordeles mellem de andre aktører i konsortiet.

Skal udvikle vaccine mod tre konkrete vira

”VICI-Disease er et ambitiøst projekt, der kombinerer eksisterende ’state of the art’ ekspertise med nye fremskridt indenfor vaccinefeltet. Hovedmålet er udvikle en række vaccinekandidater og at udføre et klinisk ’proof-of-concept’ studie for at have vacciner klar til videre klinisk validering i store effektforsøg i tilfælde af pandemiske udbrud,” siger Adam F. Sander Bertelsen.

Det primære mål for projektet er Nipah-virussen, da den virus fører til, at man bliver meget syg og har stor risiko for at dø, samtidig med at der ikke findes tilgængelige vacciner eller behandlinger.

Konsortiets medlemmer er verdensførende eksperter inden for deres respektive områder og dækker alle relevante områder af forskning med høj biosikkerhedsniveau og vaccineudvikling, hvilket kræves for hurtig klinisk udvikling af Nipah-, Marburg- og Sudan-virusvacciner.

Professor Adam F. Sander Bertelsen
asander@sund.ku.dk