18. december 2023

Når vi bliver ældre og overvægtige, får vi stofskiftesygdomme. Nu ved vi hvorfor

Stofskiftesygdomme

Fedme og aldring fører til højere risiko for sukkersyge og fedtlever. Nu har forskere fundet ud af, hvad der sker inde i cellerne, og hvad man potentielt kan gøre for at stoppe den dårlige udvikling.

ældre
I det nye studie beviser Simon Bekker-Jensen og hans kollegaer, at man ved at fjerne ZAK-alpha-proteinet kan undgå, at aldring og fedme udvikler sig til stofskiftesygdomme. Foto: Canva.

Med alderen og med for mange kilo på sidebenene bliver kroppens celler ’stressede’. Der bliver simpelthen produceret for meget af den kemiske forbindelse, der kaldes ROS (reaktive iltarter), og det stresser cellerne.

Den stress resulterer i, at kroppen har større risiko for at få sukkersyge, og at kroppens ’brune’ fedt bliver omdannet til ’hvidt’ fedt, der hænger med overvægt. Og så fører det til større risiko for at få for meget fedt i leveren. Faktisk har 25 procent af den danske befolkning fedtlever , der er en af de hyppigste årsager til senere leversvigt og død i vestlige lande som Danmark.

Professor Simon Bekker-Jensen

Men i et nyt studie udgivet i Science har professor Simon Bekker-Jensen fra Institut for Cellulær og Molekylær Medicin på Københavns Universitet fundet ud af, hvad der sætter gang i den dårlige udvikling.

”Der er et protein ved navn ZAK-alpha, der ’sladrer’ til resten af stofskifte-systemet om, at cellerne er stressede. Det sætter gang i en kædereaktion, der udvikler sig til blandt andet fedtlever,” forklarer Simon Holst Bekker-Jensen.

Kan bane vej for ny medicin

I det nye studie beviser Simon Bekker-Jensen og hans kollegaer, at man ved at fjerne ZAK-alpha-proteinet kan undgå, at aldring og fedme udvikler sig til stofskiftesygdomme. Det gør at proteinet ikke kan ‘sladre’ til resten af stofskiftesystemet.

Det har de gjort ved at lave forsøg med mus og zebrafisk.

”De mus, hvor vi slukkede for ZAK-alpha-proteinet, var meget sundere end dem, der stadig havde det. I alderdommen var de også mere aktive og havde stærkere muskler. Og vigtigst, så havde de ikke udviklet de forskellige stofskiftesygdomme,” siger Simon Bekker-Jensen.

Men hvad siger et museforsøg egentligt om mennesker? En hel del, understreger Simon Bekker-Jensen:

”Mus er en rigtig god model for det menneskelige stofskiftesystem. I laboratoriet kan vi i høj grad modellere den moderne menneskelige livsstil med mangel på motion og en usund kalorierig diæt. Og når musene som konsekvens bliver overvægtige udvikler de langt hen af vejen de samme stofskiftesygdomme som man ser hos mennesker”.

Resultat fra det nye studie kan potentielt bane vej for ny medicin, der både kan behandle og forebygge stofskiftesygdomme, der følger af aldring og overvægt.

”Der findes jo allerede virkelig god og billig medicin til sukkersyge, men jeg ser et stort potentiale i forhold til fedtlever, der er et af de største uløste medicinske problemer i dag” siger Simon Bekker-Jensen og tilføjer:

ZAK-alpha er et klassisk lægemiddelmål, som kan hæmmes med små molekyler. Derfor forventer vi også, at den nye viden vil vække interesse hos de mange firmaer som arbejder hårdt på at udvikle og teste medicin mod stofskiftesygdomme heriblandt fedtlever.

Næste skridt er at lave kliniske studier, og det er der allerede en række klinikere, der har udvist interesse for.

Læs studiet "ROS-induced ribosome impairment underlies ZAKα-mediated metabolic decline in obesity and aging" i Science.