18. december 2023

Nyt initiativ sætter dansk vaccineforskning på verdenskortet

forskningscenter

Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet og Novo Nordisk Fonden går sammen om et nyt forskningsinitiativ indenfor vacciner og immunitet. Målet er udvikling af nye vaccinekandidater til kampen mod smitsomme sygdomme i luftvejene.

forskning
"At bringe forskningen i spil til nytte for samfundet er blandt vores vigtigste opgaver som universitet," siger dekan på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet Bente Stallknecht om det nye initiativ. Foto: Povl Thomsen/Københavns Universitet.

Vaccination er et af vores mest effektive redskaber i kampen mod smitsomme sygdomme. Hvert år redder vacciner millioner af liv. Trods de senere års store fokus på vacciner og store fremskridt inden for vaccineteknologi, er der stadig behov for nye og mere effektive vacciner.

Nu giver et nyt initiativ, Novo Nordisk Foundation Initiative for Vaccines and Immunity (NIVI), forskningen endnu bedre muligheder for at komme samfundet til gavn. Som en del af NIVI etableres et nyt forskningscenter på Københavns Universitet, Novo Nordisk Foundation Center for Vaccines and Immunity (NCVI).

”Vi er stolte over, at vi som fakultet og universitet er involveret i at etablere nye typer initiativer som NIVI, der er specielt designet til at fremme den translationelle forskning, der skal sikre overgangen fra grundforskning til anvendelse. At bringe forskningen i spil til nytte for samfundet er blandt vores vigtigste opgaver som universitet. Det er det, vi kan med en struktur som NIVI, der kobler forskning i vacciner og immunitet og den kommercielle vaccineudvikling tydeligere sammen,” siger dekan Bente M. Stallknecht fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet. Hun understreger, at det vigtige arbejde med at designe NIVI ikke ville være lykkedes uden professor på Institut for Immunologi og Mikrobiologi (ISIM) Thor Theander og et godt samarbejde mellem kernemedarbejdere på fakultetet, Statens Serum Institut og i Novo Nordisk Fonden.

NIVIs mål er at udvikle nye og forbedrede vaccinekandidater, især mod infektioner, der spredes gennem luften. Mange af disse luftbårne sygdomme kan lede til farlige og i nogle tilfælde dødbringende infektioner. Og da disse sygdomme også er smitsomme, kan de i værste fald udvikle sig til epidemier og pandemier, som det for eksempel skete med covid-19.

Nye teknologier skal bremse luftvejsinfektioner

På NCVI vil der især blive forsket indenfor fire områder: luftvejsinfektioner, immunitet i luftvejene, vaccineplatforme og vacciner, der kan gives direkte i luftvejene som for eksempel i en næsespray.

Forskningscenteret bliver forankret på ISIM og vil styrke instituttets ekspertise indenfor immunitet, mikrobiologi og vaccineudvikling.

”Mere viden om immunitet i luftvejene og nye muligheder for innovative vaccineplatforme er vigtigt for at kunne forebygge og behandle luftbårne luftvejsinfektioner bedre, end vi kan i dag. Det får vi nu mulighed for, og jeg er meget stolt over, at et nyt og ambitiøst forskningscenter placeres her på ISIM. Allerede i dag har vi på ISIM samlet internationale eksperter inden for immunologi og mikrobiologi, lige som vi har stor erfaring med at samarbejde med både hospitaler, andre forskningsinstitutioner og industrien. Det vil være en stor fordel for det nye initiativ,” siger Charlotte Menné Bonefeld, der er institutleder på ISIM.

Statens Serum Institut vil blive en central samarbejdspartner for NIVI. Statens Serum Institut er internationalt anerkendt for blandt andet forskning i tuberkulose og ekspertise indenfor vaccineudvikling, der vil blive afgørende for initiativets succes.

Forskerne i initiativet skal gennem grundforskning og translationel forskning skabe ny viden, der giver os en bedre forståelse af vacciner og immunitet. Den viden er en forudsætning for, at NIVI kan være med til at bane vejen for udviklingen af fremtidens vacciner, der giver langvarig og effektiv beskyttelse mod luftvejsinfektioner.

Unik mulighed for nye vaccinekandidater

NCVI, der er ansvarlig for forskning og uddannelse i initiativet, skal sammen med den anden del af NIVI – et selskab ejet af Novo Nordisk Fonden, Novo Nordisk Foundation Vaccine Accelerator (NVAC) – sikre hurtigere udvikling af vaccinekandidater, der kan føre til mere effektive vacciner. Med NVAC styrkes mulighederne for at bringe forskningscentrets resultater frem til fase 1 og 2 kliniske studier og dermed bygge bro mellem det grundvidenskabelige og anvendelse i klinikken.

”Udviklingen af covid-19-vacciner viste, hvilke fantastiske muligheder, der skabes, når man prioriterer interdisciplinær vaccineforskning og udvikling. Med NIVI bygger Novo Nordisk Fonden og Københavns Universitet videre på dette momentum og bidrager til at sikre, at Danmark er helt i front inden for translationel vaccineforskning globalt. Med sin lange historik inden for immunologi, vaccineforskning og avanceret teknologi, er Københavns Universitet den ideelle partner for dette initiativ,” siger Mads Krogsgaard Thomsen, administrerende direktør i Novo Nordisk Fonden.

Eventuelt overskud genereret i NVAC vil blive geninvesteret i initiativet og kan dermed bidrage til endnu mere forskning i og viden om vacciner og immunitet.

Journalist og pressekonsulent Sascha Kael Rasmussen
sascha.kael.rasmussen@sund.ku.dk