19. december 2023

Professor Nanna MacAulay modtager Lundbeckfondens professorat

Bevilling

Lundbeckfonden giver 20 millioner kroner til hjerneforskning på SUND med fokus på cerebrospinalvæsken (CSF), som omgiver pattedyrshjernen. Målet er blandt andet at hjælpe personer, der rammes af hjerneblødninger.

prof
”Hydrocefalus er den tilstand, som oftest adresseres af neurokirurger verden over, og jeg håber med denne bevilling at kunne opnå den nødvendige viden til at kunne komplementere den livreddende neurokirurgi med farmakologiske tiltag," siger professor Nanna MacAulay. Foto: ICMM.

Nanna MacAulay, der er professor ved Institut for Neurovidenskab på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, modtager 20 millioner kroner fra Lundbeckfondens hjerneforskningsprogram, ”LF Professorships”.

I alt modtager tre hjerneforskere 80 millioner kroner til projekter med potentiale til at ”fremme ny og banebrydende videnskab og grundforskning”. Projekterne løber over i alt seks år.

Professor Nanna MacAulay modtager bevillingen til at fortsætte sin forskning i cerebrospinalvæsken (CSF), som omgiver hjernen hos mennesker og andre pattedyr.

CSF er afgørende for normal hjernefunktion, men ved flere almindelige sygdomme, såsom hjerneblødning og hydrocefalus, forårsager den ledsagende dysregulering af CSF et forhøjet tryk i hjernen, hvilket fører til hjerneskade eller i værste fald død.

”Det er en stor ære at blive udvalgt som en af denne rundes LF-professorer. Jeg er begejstret for, de muligheder en sådan bevilling giver min forskningsgruppe og mine samarbejdspartnere i klinikken og i basalforskningen,” siger Nanna MacAulay og tilføjer:

”Hydrocefalus er den tilstand, som oftest adresseres af neurokirurger verden over, og jeg håber med denne bevilling at kunne opnå den nødvendige viden til at kunne komplementere den livreddende neurokirurgi med farmakologiske tiltag. Således kan patienter med visse former for hydrocefalus skånes for gentagne neurokirurgiske indgreb.”

Målet er at udvikle ny behandling

Projektets mål er at udvikle fremtidige farmakologiske tilgange til at kontrollere ophobning af hjernevæske ved sygdom ved at fastlægge, hvor CSF-produktionen foregår og de molekylære mekanismer bag, samt de mekanismer der ligger bag ophobning af hjernevæske i blødningsrelateret hydrocefalus, og hvordan man behandlingsmæssigt kan påvirke disse mekanismer.

Den nuværende behandling af forhøjet intrakranielt tryk er begrænset til kirurgiske indgreb, der kan være forbundet med alvorlige komplikationer.

Tilstanden repræsenterer derfor en vanskelig, men almindelig neurokirurgisk udfordring, som potentielt delvist kan løses ved farmakologisk modulation af CSF-udskillelsen. Imidlertid forhindrer den nuværende manglende forståelse af CSF-udskillelsesmekanismen sådanne løsninger.

Professor Nanna MacAulay
macaulay@sund.ku.dk