15. december 2023

To SUND-forskere modtager hver 12 millioner kr. til hudforskning

Bevilling

Adjunkt Terkild Buus og adjunkt Stine Rønholt har modtaget LEO Fondets Dr Abildgaard Fellowship til unge, lovende forskningsledere.

Modtagerne
Terkild Buus og Stine Rønholt modtager hver Dr Abildgaard Fellowship.

I år har unge forskningsledere som noget nyt kunnet ansøge om støtte fra LEO Fondets nye bevilling, Dr Abildgaard Fellowship, som i 2023 er målrettet projekter inden for henholdsvis ”Skin Immunology and Inflammatory Skin Diseases” og ”Skin Physiology and Cutaneous Drug Delivery”.

To forskere på Københavns Universitet har modtaget den nye bevilling. Adjunkt Terkild Buus og adjunkt Stine Rønholt fra LEO Foundation Skin Immunology Research Center på Københavns Universitet imponerede både uafhængige og eksterne såvel som interne bedømmere med deres visioner og planer inden for hudforskning. Med bevillinger følger til hver 12 millioner kroner fordelt over en periode på fem år.

Den nyetablerede bevilling har til formål at hjælpe talentfulde hudforskere med evner og ambitioner inden for forskningsledelse til at etablere eller udvide en uafhængig forskningsgruppe ved en nonprofit-forskningsinstitution i Danmark. Foruden de to SUND-forskere, modtager adjunkt Aida Hansen fra Syddansk Universitet også et Dr Abildgaard Fellowship.

Læs mere om de to SUND-projekter herunder.

Terkild Buus modtager bevillingen til at forstå hvordan bakterier, især stafylokokker, forværrer den udbredte hudsygdom eksem (atopisk dermatitis). Særligt hvordan en gruppe af bakteriernes giftstoffer kan overtage hudens T-celler og forværrer sygdommen. Målet er at udvikle og bruge nyskabende teknikker og analytiske værktøjer til at identificere nye og målrettede behandlinger, der kan forbedre livet for børn og voksne der lider af eksem. Terkild Buus’ ansøgning faldt inden for temaet Skin Immunology and Inflammatory Skin Diseases. Han vil bruge bevillingen til at etablere en forskergruppe med deltagelse af en ph.d.-studerende og en laborant.

Stine Rønholt modtager bevillingen til at udforske nye metoder til behandling af kroniske hudproblemer (som eksem) direkte på de berørte hudområder. Hendes plan er at undersøge "ioniske væsker", der har vist lovende potentiale til at kunne behandle eksem lokalt. Stine Rønholts projekt er bevilliget inden for årets forskningstema Skin Physiology and Cutaneous Drug Delivery. Hendes bevilling vil støtte udvidelsen af hendes forskningsteam ved rekruttering af ph.d.-studerende og en postdoc, samt hjælpe med at finansiere nyt udstyr.