14. februar 2024

Stor bevilling gør det muligt at fortsætte banebrydende forskning i hjernens kontrol af bevægelse

Bevilling

Med en ny bevilling på 35 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden kan professor på Institut for Neurovidenskab, Ole Kiehn, nu fortsætte med at forske i hjernens kontrol af bevægelser, samt kaste lys på grundlæggende mekanismer i neurogenerative sygdomme.

ok
Bevillingen og de næste syv år vil Ole Kiehn bruge på at få en langt bedre forståelse for, hvordan bevægelser bliver dannet og skabt på det allerhøjeste niveau i hjernen. Foto: Anton Willeman.

I 2016 fik professor Ole Kiehn et Laureate Research Grant fra Novo Nordisk Fonden på 40 millioner kroner over syv år til sin forskning i kroppens motorik. Nu er den omfattende bevilling blevet forlænget med yderligere syv år og med 35 millioner kroner.

Det betyder, at Ole Kiehn og Kiehn Lab på Institut for Neurovidenskab på Københavns Universitet kan fortsætte deres banebrydende forskning, der netop er blevet til et nyt studie i Nature Neuroscience.

”Bevillingen betyder, at jeg kan fortsætte med langsigtede forskningsprojekter, og fastholde dygtige medarbejdere i mit laboratorie, så vi kan videreføre arbejdet med at forstå, hvordan hjernen producerer bevægelser,” siger Ole Kiehn, der i øvrigt modtog the Brain Prize 2022 – verdens største hjernepris - for sin forskning i motorik.

Professor Ole Kiehn

”Tidligere har vi arbejdet intensivt med at forstå hjernestammen og rygmarvens nervecelle-netværk i som bestemmer bevægelser. Den viden bruger vi nu til at bevæge os længere op i hjernen, og se på komplekse hjernefunktioner som naturligt interagerer med hjernestammen og rygmarvens motoriske nervecelle-netværk. Ved at studere de motoriske netværk har vi en helt unik mulighed for at forstå komplekse hjernefunktioner på en måde som ellers ikke er mulig”.

I sidste ende er målet med Ole Kiehns forskning at opnå en dybere forståelse af de fundamentale hjernefunktioner, der styrer bevægelse.

”Den viden er en forudsætning for en bedre forståelse af hjernesygdomme, herunder de neurodegenerative sygdomme som Parkinsons, hvor man i sygdommens sene stadier oplever et markant tab af motorfunktioner. Det er også en viden, der kan bruges til genskabelse af hjernefunktioner ved traumer som for eksempel efter rygmarvskade eller stroke, hvor den motorisk funktion også er påvirket,” siger Ole Kiehn.

”En langvarig støtte som Laureate Research Grant fra Novo Nordisk Fonden giver er helt exceptionel og giver mig en utrolig frihed til at fortsætte mit arbejde. Det giver en ro til forskningen, hvor det er muligt at fordybe sig i komplekse spørgsmål over et langt træk,” afslutter Ole Kiehn.

Professor Ole Kiehn
ole.kiehn@sund.ku.dk