15. marts 2024

180 millioner til samarbejde mellem universiteter og industri

Innovation

Københavns Universitet bliver en del af ODIN-projektet, der er forankret på Aarhus Universitet. Innovationsprojektet er støttet med 180 millioner fra Novo Nordisk Fonden og skal støtte det åbne, patentfrie samarbejde mellem universiteter og industri.

pære
"ODIN-projektet er et fremragende eksempel på, at et partnerskab, der både involverer virksomheder og universiteter, er utroligt succesfuldt," siger prodekan Trine Winterø. Foto: Unsplash.

Over de næste fem år kan forskere fra Københavns Universitet og fire andre danske universiteter sammen skabe vidensgrundlag for fremtidens lægemidler og samarbejde åbent, frit og uden patentreglernes begrænsede rammer.

Open Discovery Innovation Network (ODIN), der siden 2020 har været forankret på Aarhus Universitet bliver nemlig udvidet til også at omfatte Københavns Universitet, Aalborg Universitet, Syddansk Universitet og Danmarks Tekniske Universitet. Det sker, efter Novo Nordisk Fonden har bevilget yderligere 180 millioner kroner til projektet.

”ODIN-projektet er et fremragende eksempel på, at et partnerskab, der både involverer virksomheder og universiteter, er utroligt succesfuldt. Vi er glade for at blive en del af et projekt, der allerede har super gode resultater bag sig, og vi ser frem til endnu flere spændende innovationsprojekter de næste fem år i samarbejde med alle partnere i ODIN,” siger Trine Winterø, der er prodekan for innovation og samfundsrelationer ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet

I løbet af de næste fem år udvider ODIN sit nationale og globale netværk. De fire nye samarbejdsuniversiteter, blandt andet Københavns Universitet, bliver en tilføjelse til flere store pharmavirksomheder og mindre biotek- og servicevirksomheder, der allerede er med i projektet. Andre universiteter, videninstitutioner, hospitaler og medicinalvirksomheder fra hele verden kan deltage i ODIN-projekter som medansøgere i projekter.

Den patentfrie platform nedbryder samarbejdsbarrierer

Formålet med ODIN er at gøre det lettere for virksomheder og universitetsforskere at samarbejde ved at tage langvarige IP-forhandlinger ud af ligningen. Gennem en kombination af digital idéudvikling og personlig matchmaking får parterne hjælp til at præsentere deres forskningsbehov og -ideer, og til at finde et match mellem industriens forskningsudfordringer og universiteternes kompetencer og viden.

”Vi har oplevet utrolig stor interesse fra begge sektorer, og rammen har været effektiv til at fremme forskningsprojekter, der indebærer både høj risiko og høj gevinst og er drevet af reelle industrielle og medicinske behov – og i et omfang, vi normalt ikke ser i andre samarbejdsmodeller. Det er fantastisk godt, at vi kan fortsætte det arbejde de næste fem år," forklarer Marie Louise Conradsen, der er leder af ODIN på Aarhus Universitet.

De næste fem år vil der i ODIN hovedsageligt være fokus på drug discovery og bedre diagnostik inden for bl.a. kardiovaskulære og kardiometaboliske sygdomme samt infektionssygdomme. Derudover kommer ODIN til at fokusere på teknologiplatforme, der kan gavne på tværs af flere forskellige sygdomme.

Data og resultater fra ODIN-samarbejdsprojekterne bliver stillet åbent og gratis til rådighed for omverden – også virksomhedernes konkurrenter.

Pressekonsulent Sascha Kael Rasmussen
sascha.kael.rasmussen@sund.ku.dk