26. juni 2024

Børn med lav fødselsvægt har øget risiko for at blive syge som følge af overvægt

overvægt

Forskere fra Københavns Universitet peger på en sammenhæng mellem fødselsvægt og risikoen for fedmerelaterede komplikationer i barndommen. Nye forskningsresultater understreger vigtigheden af målrettet forebyggelse og behandling til overvægtige børn med lav fødselsvægt.

babyfødder
”Vores studie viser, at sammenhængen mellem lav fødselsvægt og risikoen for kardometaboliske sygdomme ses allerede i barndommen – og at det både gælder børn med lav fødselsvægt og børn, som er genetisk prædisponerede for lav fødselsvægt,” siger forsker bag nyt studie. Foto: Unsplash.

Mange millioner mennesker verden over lider af overvægt, som typisk defineres ved et forhøjet BMI. Ifølge WHO dør omkring fem millioner mennesker hvert år på grund af forhøjet BMI, som øger risiko for kardiometaboliske sygdomme som overvægt, type 2-diabetes, hjerteanfald og slagtilfælde.

For nogle er risikoen imidlertid højere end for andre. Nu viser et nyt studie fra Københavns Universitet, at hvis et barn bliver født med en lav fødselsvægt, er det forbundet med en højere risiko for fedmerelaterede komplikationer.

Professor Torben Hansen

”Vores studie viser, at sammenhængen mellem lav fødselsvægt og risikoen for kardometaboliske sygdomme ses allerede i barndommen – og at det både gælder børn med lav fødselsvægt og børn, som er genetisk prædisponerede for lav fødselsvægt,” forklarer postdoc Sara Stinson fra Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research på Københavns Universitet, som er førsteforfatter til det nye studie. Hun tilføjer:

”Det underbygger ligeledes teorien om, at personer med lav fødselsvægt, eller som er genetisk prædisponerede for lav fødselsvægt, livet igennem er mere udsat for sundhedsrisici såsom øget visceralt fedt.”

Forskning har tidligere vist, at personer med høj fødselsvægt har øget risiko for forhøjet BMI senere i livet. Samtidig er der meget, der tyder på, at personer med lav fødselsvægt, eller som er genetisk disponeret for en lav fødselsvægt, har en øget risiko for kardiometaboliske sygdomme som type 2-diabetes.

Det har dog været uklart, hvordan og hvornår i livet, de udvikler de kardiometaboliske sygdomme, og hvilken rolle, overvægt og fedme spiller som følge af fødselsvægten.

Derfor har forskerne analyseret data fra mere end 4.000 børn og unge med og uden overvægt fra den danske biobank The HOLBÆK Study. Biobanken indeholder informationer om blandt andet fødselsvægt, BMI, kliniske evalueringer, blødprøver og biomarkører. Og så kan den fortælle om risikoen for en række genetiske varianter forbundet med fødselsvægt.

Underudviklet underhudsfedt øger risikoen for sygdom

Resultaterne fra studiet viser, at overvægt i barndommen er forbundet med flere sundhedsrisici for børn med lav fødselsvægt, heriblandt nedsat insulinfølsomhed. Insulin regulerer blodsukkeret, og nedsat insulinfølsomhed er forbundet med type 2-diabetes.

“Når vi undersøger insulinfølsomhed, kan vi se, at lav fødselsvægt ikke placerer normalvægtige børn i risikogruppen. Blandt overvægtige børn derimod kan vi se, at hvor børn med høj fødselsvægt har normal insulinfølsomhed, har børn med lav fødselsvægt betydeligt nedsat insulinfølsomhed,” siger ph.d.-studerende Pauline Kromann Reim fra Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research, som er andenforfatter til studiet.

Man skal faktisk ikke langt ind under på mennesket for at finde årsagen. Kroppen lagrer typisk fedt i fedtceller, som ligger lige under huden. Det er det, der kaldes underhudsfedt. I børn med lav fødselsvægt er netop disse fedtlagre muligvis underudviklede og derfor ikke i stand til at udvide sig, så de kan modtage mere fedt.

Derfor vælger kroppen at lagre fedtet som såkaldt visceralt fedt rundt om organerne. Mens underhudsfedt er ufarligt for kroppen – som rent faktisk har brug for underhudsfedt for at fungere optimalt – har store mængder visceralt fedt en række negative konsekvenser, heriblandt øget risiko for type 2-diabetes.

Forskerne har også opdaget en sammenhæng mellem lav fødselsvægt og øgede mængder fedt i leveren, hvilket fører til nedsat insulinfølsomhed og kan være med til at forklare, hvorfor personer med lav fødselsvægt allerede i barndommen har øget risiko for at udvikle type 2-diabetes. Endelig viste blodprøver fra personer med lav fødselsvægt, at de har en forhøjet mængde fedmerelaterede biomarkører i blodet.

Forebyggelse og behandling målrettet overvægtige børn med lav fødselsvægt

Ifølge klinisk lektor Jens Christian Holm fra Enheden for Børn og Unge med Overvægt på Holbæk Sygehus understreger resultaterne af det nye studie, at der er behov for skræddersyet forebyggelse og behandling til overvægtige børn med lav fødselsvægt.

”En målrettet indsats kan være med til at reducere risikoen for, at de her børn udvikler fedmerelaterede komplikationer,” siger Jens Christian Holm.

”Tidlig indsats og fokus på, hvem der kræver behandling, og hvem der ikke gør, er afgørende i kampen mod kardiometaboliske sygdomme,” tilføjer professor Torben Hansen fra Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research på Københavns Universitet, som er seniorforfatter til studiet.

Studiet "The interplay between birth weight and obesity in determining childhood and adolescent cardiometabolic risk" er udgivet i Lancet eBiomedicine.

Postdoc Sara Stinson
sara.stinson@sund.ku.dk