21. juni 2024

Verdensførende forskning med massespektrometri får 50 mio. kr. til videreudvikling og nye studier i cellens proteiner

Massespektrometri

Professor Jesper Velgaard Olsen er blevet tildelt Novo Nordisk Fondens Laureate Research Grant 2024 til videreudvikling af sin forskning i enkelt cellers protein-signaleringsveje via massespektrometri inden for forskningsfeltet proteomics. Det giver mulighed for at opnå ny viden og bane vej for nye slags behandlinger af sygdomme som f.eks. kræft.

Jesper Olsen
"Ved at undersøge på enkeltcelleniveau kan vi se, hvilke grupper af celler, der er overaktive i forskellige sygdomme og skræddersy lægemidler. Sygdomme fungerer nemlig forskelligt fra patient til patient," siger Jesper Velgaard Olsen. Foto: Joachim Rode/RODE Images.

De sidste 25 år har professor Jesper Velgaard Olsen forsket i udviklingen af metoder inden for massespektrometri.

En analytisk teknik, der blandt andet kan bruges til at analysere tusindvis af proteiner i celler og væv, og som gennem tiden har ført til gennembrud inden for sygdomme som kræft og livsstilssygdomme.

Vi får mulighed for at forstå hele proteinuniversets ændring fra celle til celle, alt efter hvordan man behandler cellen med for eksempel medicin

Professor Jesper Velgaard Olsen

Jesper Velgaard Olsen, der er vicedirektør for Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research (CPR) ved Københavns Universitet, understreger, at massespektrometri er en helt særlig metode til molekylære analyser.

”Metoden gør det muligt at veje enkelte molekyler i celler. Vi kan se, hvilke proteiner, der er til stede i en celle og i hvilke mængder, og vi kortlægger mange celler på en gang. Det giver os mulighed for at forstå hele proteinuniversets ændring fra celle til celle, alt efter hvordan man behandler cellen med for eksempel medicin,” forklarer Jesper Velgaard Olsen.

Jesper Velgaard Olsen er blevet tildelt Novo Nordisk Fondens Laureate Research Grant 2024 til at fortsætte forskningen, men med et større fokus på enkelte celler i kroppen. Målet er på sigt at bane vej for nye og mere målrettede typer medicin.

”Før kunne vi kun se på en samling af celler. Nu kan vi med nye og forfinede metoder se på enkeltceller, og hvordan deres

proteiner ændrer sig i forhold til andre celler. Det er en unik mulighed for at se variationer imellem celler. Helt særligt ved massespektrometri er, at man kan se proteinernes modifikationer og herved bestemme, hvor aktive en celles proteiner som for eksempel enzymer er på et bestemt tidspunkt,” siger han.

Det er vigtigt at forstå, fordi forudsætningen for, at en celle kan gøre dens opgave i kroppen, er, at dens enzymer er aktive. Men samtidig kan den blive overaktiv, hvilket er det, der sker, hvis man for eksempel har kræft, og så vil det også være en fordel at kunne slukke for cellen igen.

Mere effektive og personlige behandlinger

Til en start skal Jesper Velgaard Olsens forskningsgruppe anvende bevillingen til grundforskning, så de kan blive helt klar over, hvad der faktisk foregår i cellen.

”Før kunne vi se et gennemsnit for protein-aktiviteten i celler, men vi ved ikke, om det kun er nogle af cellerne, der sker noget i. Og det skal vi vide for at kunne forstå interaktionen i cellen og cellerne imellem,” siger Jesper Velgaard Olsen.

På lang sigt kan den viden være med til at udvikle ny og mere målrettet medicin, forklarer han:

”Man vil kunne se, hvordan celler agerer i forskellige sygdomme, som vi ikke kan se i vævsprøver med mange en blanding af celletyper. Ved at undersøge på enkeltcelleniveau kan vi se, hvilke grupper af celler, der er overaktive i forskellige sygdomme og skræddersy lægemidler. Sygdomme fungerer nemlig forskelligt fra patient til patient.”

Jesper Velgaard Olsens forskning i udviklingen af metoder til massespektronomi og proteomics har siden 2009 foregået på CPR. Med Novo Nordisk Fondens Laureate Research bevillingen får han mulighed for at forsætte forskningen, når CPR-centerbevillingen, udløber med udgangen af 2026. Herefter fortsætter han sin forskning på Institut for Cellulær og Molekylær Medicin (ICMM) på Københavns Universitet.

Professor og institutleder på ICMM Eva Hoffmann er glad for, at forskningen kan forsætte og styrke instituttet med viden om og arbejde med massespektrometri og proteomics.

”Vi er stolte af, at vi får muligheden for at få den verdensførende forskning ind på instituttet, og at vi på sigt forhåbentlig kan være med til at skabe endnu mere viden om cellens proteiner og deres modifikationer gennem massespektrometri,” siger Eva Hoffmann.

Professor Jesper Velgaard Olsen
jesper.olsen@cpr.ku.dk