20. august 2024

To SUND-forskere får Jahre-prisen for yngre forskere

Pris

Anders Jahre-prisen til yngre forskere er i år givet til to SUND-forskere, der forsker blandt andet i kardiometaboliske sygdomme, bakterier og proteiner.

Anders Jahre-pris
Årets Anders Jahre-pris for yngre forskere deles mellem de to prismodtagere lektor Nicholas Taylor (t.v.) og lektor Nicolai J. Wewer Albrechtsen (t.h.). Fotos: Steffen Gammelgaard, Det Unge Akademi.

Hvert år uddeler Universitetet i Oslo Anders Jahre-priserne for fremragende forskning inden for basal og klinisk medicin til forskere fra lande i Norden. Den ene af priserne går specifikt til yngre forskere og er en personlig pris på 400.000 norske kroner.

Årets Anders Jahre-pris for yngre forskere deles mellem de to prismodtagere lektor Nicholas Taylor og lektor Nicolai J. Wewer Albrechtsen.

Membrantransportører og bakteriers bevægelse

Nicholas Taylor modtager prisen for sin forskning, der giver indsigter i hvordan molekyler bevæger sig ind og ud af celler gennem deres membraner. Denne bevægelse sker gennem specifikke proteiner, cellen producerer, eller gennem proteinkomplekser fra virusser. Nicholas Taylor og hans gruppe studerer disse mekanismer ved hjælp af strukturelle biologiteknikker, især cryo-elektronmikroskopi, som kan visualisere disse molekyler meget detaljeret.

"Jeg er meget taknemmelig overfor komiteen for at tildele mig denne prestigefyldte pris. Jeg vil gerne takke alle de mentorer og kolleger, jeg har haft i min videnskabelige karriere, for deres støtte undervejs. Jeg vil også gerne takke min forskningsgruppe, som fortjener en stor del af æren for denne pris," siger lektor Nicholas Taylor.

"Endelig vil jeg anerkende alle nuværende og tidligere kolleger ved Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research og Københavns Universitet. Det er et privilegium at hjælpe med at afdække naturens smukke hemmeligheder, og det ville ikke være muligt uden støtten fra alle disse mennesker."

Peptider og proteiner til behandling af kardiometaboliske sygdomme

Nicolai J. Wewer Albrechtsen forsker i at måle og anvende peptider og proteiner i kroppen til diagnostik og behandling af særligt kardiometaboliske sygdomme.

Han får prisen for sit arbejde med bidraget til identifikationen af et nyt fysiologisk begreb kaldet glukagonresistens, som øger risikoen for diabetes og andre metaboliske sygdomme.

”At modtage Anders Jahre-prisen for yngre forskere er ikke bare en anerkendelse af mig som klinisk forsker, men også en stor anerkendelse af min gruppe og det vi har opnået af ny indsigt i fysiologi og medicin,” siger lektor Nicolai J. Wewer Albrechtsen.

”Med prisen har jeg opnået et stort mål, og jeg kan ikke vente, til jeg skal fejre den med alle dem, der har og stadig gør vores videnskabelig eventyr muligt. At blive anerkendt med Anders Jahre-prisen for at udleve mine videnskabelige drømme understreger hvorfor vedholdenhed og evnen til ikke at give op i videnskaben er vigtig.”

Lektor Nicholas Taylor
nicholas.taylor@cpr.ku.dk